آشنایی با مصالح ساختمانی

آشنایی با مصالح ساختمانی

آشنایی با مصالح ساختمانی

انواع مصالح ساختمانی

انواع مصالح ساختمانی به چند دسته تقسیم می شوند؟

همه مصالح ساختمانی با توجه به  منشاء، فرآیند تولید، ویژگی های فیزیکی و شیمیایی، کاربرد در سازه و … به دسته های مختلف تقسیم می شوند. بهترین نوعی که میشود مصالح ساختمانی را تقسیم بندی کرد و دسته مصالح ساده و مصالح ترکیبی است.

مصالح ساده، مانند شن و ماسه، سنگ، چوب و فلز و ….، مصالحی هستند که بصورت طبیعی در طبیعت یافت شده و با تغییرات اندکی در اندازه و ساختار، که بیشتر فیزیکی است، مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال انواع سنگ طبیعی بعد از خرد شدن، به عنوان شن و ماسه با سیمان ترکیب شده و ملات را تشکیل می دهند یا تخته های بزرگتر و زیباتر سنگ طبیعی، به صورت ورقه های مسطحی برش خورده و سنگ نما را شکل می دهند.
این گروه از مصالح از سال های دور مورد استفاده بشر قرار گرفته و از اهمیت بالایی در صنعت ساخت و ساز ساختمان به شمار می آیند.

دسته دوم مصالح ترکیبی هستند. مصالحی از قبیل بتن و ملات، انواع پودر سیمان، انواع آجر ها و …. . این مصالح به صورت طبیعی در طبیعت وجود ندارند، بلکه انسان، به مدد سال ها تجربه و آزمون و خطا دریافته است که از ترکیب این مواد با یکدیگر، می توان مصالحی با قدرت تحمل وزن بالاتر، زیبا تر و کاربردی تر تولید کند. همچنین تمامی مصالح نوین امروزی که در آزمایشگاه تولید می شوند، جزو این دسته از مصالح قرار می گیرند.

با ما همراه باشید تا در ادامه با انواع مصالح ساختمانی و کاربرد هر یک از آن ها آشنا شویم.

کاربردی ترین انواع مصالح ساختمانی

کاربردی ترین انواع مصالح ساختمانی چیست؟

انواع مصالح ساختمانی با توجه به ماهیت و ویژگی هایی که دارند، در بخش ها یا مراحل مختلف ساخت و ساز ساختمان به کار می روند. مهم ترین و کاربردی ترین مصالح ساختمانی عبارتند از:

  • انواع سنگ

سنگها یا به صورت طبیعی مورد استفاه هستند یا مصنوعی و از طریق کارخانجات در اختیار افراد قرار می گیرند، کاربرد وسیعی در نما، کفپوش، دیوار پوش، پله و … دارند. برای انتخاب سنگ نما، باید ابتدا شرایط اقلیمی منطقه مورد بررسی واقع شود.

در صورت استفاده از سنگ با رنگ نامناسب یا مقاومت دمایی پایین ممکن است، سنگ نما بعد از مدتی استفاده ترک خورده و از بین برود.برای حل این مشکل در نقاطی که اختلاف دمای شب و روز زیاد است، بهتر است از سایر مصالح برای نما، یا سنگ های مصنوعی استفاده کرد. همچنین سنگ ها، کاربرد وسیعی در نمای داخلی، ساخت راه پله ها و … دارند. مقاومت بالا، نصب سریع و زیبایی بصری از جمله دلایل استفاده گسترده از سنگ است.

  • انواع چوب طبیعی و ترکیبی

یکی از محصولاتی که به وفور در تمامی ساختمانها از آن استفاده می شود چوب است که از زمان گذشته تا امروز است. انواع چوب به شکل طبیعی یا فراوری شده، برای ساخت اسکلت بنا، سقف و نما سازی کاربرد دارد. مزیت استفاده از چوب، سرعت بالای اجرا و سبک بودن آن است. امروزه در آمریکا، هنوز تعداد زیادی از ساختمان های مسکونی محلی، با استفاده از چوب و به وسیله الوارهای برش­خورده طبق الگو های مشخص ساخته می شوند.

یکی از مشکلات اساسی  چوب طبیعی، از بین رفتن آن به مرور زمان و در اثر آفات طبیعی و حشرات بود. برای حل این مشکل، چوب را در دمای مشخص حرارت داده تا آفات و آنزیم های تجزیه کننده آن از بین برود. سپس با استفاده از محلول های مخصوص، مقاومت چوب طبیعی به شکل قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.

همچنین یک مصالح ترکیبی جدید به نام چوب پلاست عرضه شده است که ضمن دارا بودن زیبایی های چوب طبیعی، از مقاومت بالایی در برابر آفات و حشرات و تغییرات دمایی و رطوبت برخوردار است.

آشنایی با مصالح ساختمانی

  • انواع آجر

اجر نیز در انواع متفاوتی تولید می شود که با توجه به محل استفاده از آن میتوان به  انواع آجر نما، آجر فشاری، آجر سبک، آجر نسوز و … تولید می شود. با حرارت دادن آجر در کوره، مقاومت آن افزایش یافته و به عنوان یکی از کاربردی ترین مصالح ساختمانی استفاده می شود.

  • انواع سیمان و بتن

از دیگر مصالح ساختمانی که می توان به آن اشاره کرد بتن ها می باشند  که بتن ها جزو مصالح ترکیبی هستند، که از ترکیب سیمان و شن و ماسه تشکیل می شوند.

بتن کاربرد گسترده ای برای ساخت پی، ستون ها، سقف و سایر سازه های بتنی که باید در مدت طولانی فشار بالایی را تحمل کنند، مانند پل ها و سد ها، دارد. امروزه دانش و فناوری ترکیب و ساخت انواع بتن از مهارت های شاخص شرکت های معتبر پیمانکاری است.

  • انواع فلز

یکی دیگر از مصالح فلزات می باشند که برای انواع ستون ها و ورق های استیل، فولاد و … برای ساخت اسکلت، زیرسازی نما، راه­ پله ها، فریم ورودی ها و … کاربرد دارد.

  • انواع گچ

گچ جز آن دسته از مصالح است که جهت تزیینات داخلی، پوشش نهایی سقف و دیواره و ساخت مصنوعات داخلی بنا از انواع گچ استفاده می شود. گچ قابلیت رنگ پذیری بالایی دارد و در صورت اجرای صحیح، سطوح یکدست و زیبایی در سقف و دیواره ایجاد می کند.

  • انواع مصالح نوین

ورق های کامپوزیتی، سنگ و چوب مصنوعی، انواع عایق ها، انواع شیشه و کاشی که در برابر تغییرات دمایی یا نور تغییر رنگ می دهند و … همه از مصالح نوینی هستند که اخیراً به این حوزه معرفی شده اند.