مشخصات یک ساختمان محکم

ویژگیهای بهترین نرده سنگی

 مشخصات یک ساختمان محکم

آیا با مشخصات یک ساختمان محکم آشنایی دارید؟

اولین مساله برای بررسی یک ساختمان محکم را باید در اجزای آن جستجو کرد. ساخت و ساز یک ساختمان جدید، در قالب یک پروژه نوسازی، بازساز یا مشارکت در ساخت و … با طراحی آغاز می شود. سپس، مرحله به مرحله سازه بنا شکل گرفته و در نهایت، با نصب تاسیسات و تجهیزات، ساختمان تکمیل می گردد.

برای بررسی کردن یک ساختمان محکم وقوی باید به استحکام و کیفیت این مراحل و اجزا توجه کنیم. به طور کلی برای در اختیار داشتن یک ساختمان محکم، باید طراحی ساختمان در نهایت دقت و به شکل اصولی انجام شود. سپس مراحل ساخت بنا، از ابتدایی ترین مرحله که گودبرداری و کندن پی آن است، تا مرحله آخر که نازک کاری و نصب تاسیسات و تجهیزات آن است، با دقت و در نهایت کیفیت انجام شود.

در ادامه به بررسی مرحله به مرحله مشخصات یک ساختمان محکم می پردازیم.

مشخصات یک ساختمان محکم

  • طراحی اصولی

طراحی اصولی یکی از مهم ترین مسائل برای ساختمانی محکم است که باید به آن توجه ویژه داشت. امروز با استفاده از نرم افزار های محاسباتی تخصصی مهندسی عمران و معماری می توان تمام مراحل ابتدایی تا انتهایی یک پروژه ساختمانی را برنامه ریزی و کنترل کرد.

همچنین می توان پیش نمایشی از فضای بیرونی و درونی ساختمان، در محیط سه بعدی ارائه داد. مهندسین با تجربه، با تکیه بر اصول علمی و با استفاده از این فناوری های نوین، اقدام به طراحی سازه هایی زیبا و در عین حال مقاوم و اصولی می نمایند.

  • اجرای صحیح پی

پس از طراحی، نوبت به اجرای مرحله به مرحله یا همان پی ریزی ساختمان می رسد. مرحله نخست از مراحل ساخت و ساز، آماده سازی سایت با گودبرداری و کندن پی است. برای این منظور ابتدا باید خاک بستر ساختمان آزمایش شود تا جنس و میزان تحمل فشار آن مشخص گردد.

سپس با توجه به طراحی صورت گرفته و باری که قرار است روی پی قرار گیرد، عمق پی و نحوه ساخت آن مشخص گردد. در مرحله بعدی باید با رعایت کامل اصول ایمنی، نسبت به گودبرداری و پی ریزی اقدام گردد.

  • سازه محکم

سازه محکم یکی دیگر از مشخصات یک ساختمان مستحکم و قوی می باشد. سازه های متداول در ایران، دو نوع فولادی و بتنی هستند. در این میان، با توجه به قیمت مناسب و مزایای بتن نسبت به فولاد، سازه بتنی در سال های اخیر، گسترش بیشتری در صنعت ساخت و ساز کشور داشته است. بهترین راه برای طراحی و ساخت اصولی سازه با کیفیت، شبیه سازی بار های وارده به اجزای سازه در نرم افزار هایی از قبیل ایتبس است.

پس از مشخص نمودن اندازه، زاویه اتصال و جنس اجزای سازه، نوبت به اجرای آن می رسد. انتخاب پیمانکار متعهد و با تجربه، در زمینه ساخت و ساز، بازسازی و نوسازی، مشارکت در ساخت و … در این مرحله بسیار مهم است.

  • دیوار چینی و سایر امور مربوط به سفت کاری

پس از اجرای صحیح و موفق سازه، نوبت به شاکله بنا و دیوار چینی، اجرای کف و سقف و سایر امور سفت کاری میرسد ضمنا تاکید می گردد هنگام برشمردن مشخصات یک ساختمان محکم، دقت در انجام این بخش به شکل کامل، بسیار مهم است.

  • نازک کاری اصولی

بعد از مراحل ذکر شده نوبت از سفت کاری، نوبت به نازک کاری ساختمان می رسد. نازک کاری شامل مراحلی از قبیل نصب سرامیک و پارکت کف، گچ کاری یا سنگ کاری دیوار، رنگ آمیزی سقف ها و دیوار ها، نصب کلید و پریز ها و … است.

به طور کلی پوشش نهایی که در مرحله آخر روی اسکلت اصلی بنا می نشیند و به آن زیبایی بخشیده و فضا را آماده استفاده می کند، نازک کاری نامیده می شود. متاسفانه برخی از پیمانکاران، در این مرحله دقت کافی را به خرج نمی دهند و بیشتر به سفت کاری اهمیت می دهند، اما از جمله مشخصات یک ساختمان محکم، اجرای صحیح و با کیفیت مرحله نازک کاری است.

  • اجرای صحیح و با کیفیت تاسیسات و تجهیزات ساختمانی

زمانی که مراحل قبل به طور کامل فرایند خود را طی کرد ، نوبت به نصب تاسیسات و تجهیزاتی از قبیل سیستم نور و روشنایی، تهویه مطبوع، سیستم های سرمایشی و گرمایشی، درب و پنجره و تزئینات داخلی می رسد. یکی از مشخصات یک ساختمان محکم، توجه به مباحث بهینه سازی مصرف انرژی در این مرحله از ساخت و ساز است.

برای این منظور، استفاده از تجهیزات با بالاترین درجه بازدهی و کمترین رده مصرف انرژی توصیه می شود. همچنین برای جلوگیری از هدر رفت انرژی، بهتر است از درب و پنجره با پروفیل با کیفیت و چند جداره استفاده شود. عایق کاری سقف، کف و دیواره ها در کنار استفاده از سیستم های اتوماتیک و هوشمند کنترل دمای محیط، در استفاده بهینه از انرژی در ساختمان ها، بسیار مهم است.

نتیجه گیری

همانگونه که مشاهده می شود، مشخصات یک ساختمان محکم، از ابعاد گوناگون قابل بررسی است. هر یک از موارد و مراحل یادشده در بالا، به خودی خود شامل ریزه کاری های بسیاری است که برای اجرای صحیح آن، حتماً باید از یک سازنده حرفه ای و مجرب کمک بگیریم. در صورتی که در مورد هر یک از مراحل ساخت و ساز ابنیه جدید، مشارکت در ساخت و قوانین آن و … سوالی داشتید، می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل نموده و سوالات خود را مطرح فرمایید.