دیوارپوش چیست و انواع دیوارپوش

دیوارپوش چیست و انواع دیوارپوش

دیوارپوش چیست و انواع دیوارپوش

دیوارپوش چیست و انواع دیوارپوش

یکی از بحث هایی که در مورد ساختمان به کار می رود بحث دیوارپوش است برای اینکه با واژه دیوارپوش و انواع آن آشنا شوید این مطالب را دنبال کنید. دیوارپوش ابزار خوبی برای طراحان دکوراسیون داخلی به منظور زیبا سازی محیط است.
شاید در حوزه معماری و عمران از این پوشش‌ها به عنوان یک لایه عایق هم استفاده شود، اما حقیقت ماجرا این است که دیوارپوشها بیشتر برای زیبایی و نمای متنوع در فضای داخلی استفاده می‌شود.

نکته‌ای که در مورد پوشش دیوار وجود دارد این است که در طرح‌های مختلفی تولید می‌شوند و از مواد اولیه متفاوتی برای ساخت آنها استفاده می‌شود. این یعنی علاوه بر اینکه تنوع بالایی دارند، حوزه کاربردی آنها هم وسیع است. پس در این مطلب ابتدا دیوارپوش را معرفی می‌کنیم و سپس به معرفی انواع مختلف آنها و نحوه استفاده از آنها در منزل خواهیم پرداخت.

دیوارپوش چیست؟

برای اینکه بدانیم دیوارپوش چیست؟ یک تعریف مختصر ارائه می دهیم که عبارت است از  پوششی اضافه و جداگانه از ساختار دیوار است که به صورت یک لایه اضافی بر روی دیوار نصب می‌شود و باعث ایجاد یک نمای جدید می‌شود. نحوه نصب دیوارپوشها با یکدیگر متفاوت است، برخی از آن‌ها به کمک پیچ و مهره، برخی از آنها به کمک چسب سرامیک و برخی نیز به کمک سیمان بر روی دیوار نصب می‌شوند.

هدف اصلی استفاده از دیوارپوش در منازل مسکونی و در ساختمانهای اداری، زیباتر کردن فضای محیط است. البته خصوصیات ذاتی این پوشش‌ها به طراح‌ها کمک می‌کند که نوعی لایه عایق هم به وجود بیاورند. به عنوان مثال پوشش فومی به طور ذاتی در برابر گرما و صوت عایق است و به همین دلیل یک لایه عایق دیوار اضافه می‌کند.

اما اگر به فکر خرید دیوارپوش هستید، باید یکی از گزینه‌های زیر را برای منزل خود  در انتخاب دقت کنید:

دیوارپوشهای کلاسیک

این نوع از پوشش‌ها به عنوان پوشش‌های قدیمی و سنتی برای دیوار منازل و ساختمان‌های اداری و تجاری استفاده می‌شوند. در واقع در این پوششها خبری از استفاده از مواد جدید نیست و استفاده از آنها مربوط به دوران گذشته است. البته باید این حقیقت را بپذیریم که تغییراتی در روش نصب یا شیوه‌های قرار گیری آنها به وجود آمده است.

دیوارپوش کاغذی

دیوار پوش کاغذی یا همان کاغذ دیواری که می تواند گزینه بهتری باشد. در حقیقت در سایت به نام هم نمونه‌های مختلفی از کاغذهای دیواری سه بعدی و دو بعدی وجود دارد که می‌توانید نمونه‌های مختلف آنها را در قسمت «کاغذ دیواری» ببینید.

در ساخت این پوشش‌ها از کاغذ و مقوا استفاده شده که ممکن است ترکیبات پلیمری دیگری هم در ساختار آنها استفاده شده باشد. تنوع رنگی بالا و امکان استفاده در سبکهای مختلف طراحی دو بعدی و سه بعدی مهمترین امتیاز این پوشش است.

دیوارپوش چیست و انواع دیوارپوش

دیوارپوش چوبی

چنانچه به سبک های چوبی علاقه دارید و میخواهید منزل شما همانند کلبه چوبی زیبا به نظر برسد ، پیشنهاد ما استفاده از دیوارپوش‌های چوبی است. این پوشش‌ها از جنس چوب هستند و رنگ طبیعی آن به صورت قهوه‌ای رنگ است.

نمونه‌های مختلف به صورت تخته چوب و الوار و همچنین چوبهای برجسته از این پوشش‌ها وجود دارد. البته پوشش‌هایی ساخته شده از جنس چوب ام دی اف و سایر چوب‌های ترکیبی مانند نئوپان هم وجود دارد. در مورد پوشش دیوار چوبی استفاده از یک لایه محافظ در برابر رطوبت باعث از بین رفتن نقطه ضعف آن  شده است.

دیوارپوش فومی

فوم یکی دیگر از انواع دیوار پوش است که عایقی در برابر حرارت، رطوبت و صدا شناخته می‌شود و شکل پذیری آن بسیار بالاست. این یعنی می‌توان از آن به عنوان پوشش برای دیوار به شکل‌ها و سبک‌های مختلف استفاده کرد. تنوع رنگی بالا و همچنین امکان تغییر آن برای استفاده در محیط‌های مختلف از مهمترین نقاط قوت این دیوارپوشها محسوب می‌شود.

نکته مهم اینکه این دیوارپوش می‌تواند به عنوان یک لایه عایق هم عمل کند، ما باید مواظب رسیدن حرارت و آتش بیش از حد به این پوشش هم باشید. از قسمت «پوشش دیوار» می‌توانید مدل‌های مختلف این دیوارپوشها را ببینید.

دیوارپوش چرمی

مزیت دیوار پوش چرمی به این صورت است که به خوبی نشان میدهد که در کجا می توان از پوشش اضافه استفاده کرد. این پوشش‌ها از جنس چرم هستند و در سبک ها و رنگ‌های مختلفی در بازار موجودند. برای تصور این پوشش‌ها می‌توانید یک سطح صاف چوبی را در نظر بگیرید که بر روی آن با کمک چرم یک سبک خاص پیاده‌سازی شده است.

کاربرد این دیوارپوش­ها در منزل بسیار محدود است و بیشتر در سازمان‌ها و شرکت‌ها کاربرد دارد. برای نصب دیوارپوش چرمی هم می‌توان از چسب و هم از پیچ و مهره استفاده کرد.

دیوارپوش سنگی

این دیوار پوش نوعی متفاوت است که مخلوطی از سنگ و سرامیک است که زیبایی نما دو چندان میکند و تفاوتی که در مورد این پوشش‌ها نسبت به سنگ و سرامیک وجود دارد این است که بیشتر به صورت تکه‌های کوچک و به شکل پازل بر روی دیوار نصب می‌شوند و نظم خاصی در نصب آنها وجود ندارد.

این پوشش برای پوشش دادن شومینه یا ایجاد یک نقطه کانونی مانند گلخانه در اتاق نشیمن کاربرد بیشتری دارد. برای نصب تکه‌های این پوشش از مواد مختلفی مانند چسب سرامیک یا حتی سیمان استفاده می‌شود و نصب آن نسبت به سنگ و سرامیک معمولی سخت‌تر است.

دیوارپوش بتنی

این دسته از پوشش‌ها به صورت یک تخته بتنی از پیش ساخته شده تعریف می‌شود که به شکل‌های مختلفی امکان نصب آن به صورت جداگانه بر روی دیوار وجود دارد.

با وجود اینکه امکان اجرای این پوشش به صورت همزمان با ساخت پروژه هم وجود دارد، اما مدل‌های پیش ساخته آن طرفدار بیشتری دارد و در سبک دکوراسیون داخلی از آن استفاده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این گزینه، می‌توانید به سراغ بخش «بتن اکسپوز» بروید تا نمونه‌های آن را ببینید.