آجر دکوراتیو و کاربردهای آن

آجر دکوراتیو و کاربردهای آن

آجر دکوراتیو و کاربردهای آن

آجر دکوراتیو و کاربردهای آن

یکی از مصالح ساختمانی که بعنوان  قدیمی ترین و اصلی ترین هنرهای ایرانی که ساخته دست بوده  اجر است و آجر دکوراتیو می‌تواند یکی از خانواده‌های آنها باشد. آجرها از جمله مصالح ساختمانی تولیدی با گل رس هستند که بزرگترین مشکل آنها شوره زدن است.

اما چه تغییراتی در ساختار آنها به وجود آمده است که می‌توان از آن در دکوراسیون داخلی منزل مسکونی یا کافی شاپ ها و رستوران‌ها از آن استفاده کرد؟

در این مطلب ابتدا یک معرفی کلی و عمومی از آجر دکوراتیو خواهیم داشت و ضمن معرفی کاربردهای آن، به برخی از مزایا و ایرادات این آجر نیز خواهیم پرداخت.

آجر دکوراتیو چیست؟

آجر دکوراتیو یک نوعی خاصی از آجرهای معمولی است  که برخی مواد پلیمری و نانو موادها در ساختار آنها گنجانده شده است و ممکن است پوشش‌های رنگی و غیر رنگی برای آنها استفاده شده باشد. استفاده از این مواد افزودنی دلایل متفاوتی دارد:

  • مواد پلیمری و نانو موادها برای جلوگیری از شوره زدن و تشکیل قارچ بر روی سطح آجر است و نفوذ پذیری آن‌ها در برابر رطوبت را کاهش می‌دهند.
  • پوشش‌های رنگی و غیر رنگی هم برای تنوع بخشی بیشتر به این محصولات استفاده می‌شوند هم به عنوان یک لایه عایق در برابر رطوبت و مواد خورنده ایفای نقش می‌کنند.

بنابراین آجر دکوراتیو را می‌توان یک آجر متفاوت نسبت به آجرهای معمولی معرفی کرد که هم نفوذ پذیری پایین‌تری دارد، هم مقاومت مکانیکی آن بالاتر است، هم در دکوراسیون داخلی و بیرونی منزل استفاده می‌شود و هم در برابر شوره زدن و تشکیل قارچ مقاوم است.

آجر هلندی چیست؟

نوعی دیگر از آجر هلندی است که یک سبک متفاوت از آجر دکوراتیو دارد و در ساخت آن از سیمان، سنگ ریزه و پوکه‌های صنعتی استفاده شده است. این آجرها از لحاظ نما تقریباً همانند آجرهای معمولی هستند، اما ضخامت آنها بسیار نازک‌تر است و وزن کمی دارند.

استفاده از آجر هلندی در دکوراسیون داخلی باعث می‌شود که وزن سازه در یک محدوده بسیار کم قرار گیرد در ساختمانهای چند طبقه برای نماسازی ایده‌آل است. آجرهای هلندی در سبک‌ها و رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند و به همین دلیل امکان استفاده از آنها در شکل‌های مختلف وجود دارد.

کاربردهای آجر دکوراتیو

همانطور که از نام این آجر پیداست، نقش و کاربرد آن بیشتر به حوزه دکوراسیون داخلی و خارجی است. معمولاً کاربرد آجر در نمای داخلی چندان رایج نبوده و به عنوان یک سبک کلاسیک شناخته می‌شود. اما امروزه طراحان دکوراسیون داخلی با تکیه بر علوم جدید طراحی و به منظور ایجاد نقاط کانونی و متفاوت در منزل یا سازمانها، از آجر دکوراتیو به عنوان یک پوشش استفاده می‌کنند.

در مطلب قبل در زمینه دیوار پوش‌ها، اسمی از آجرهای دکوراتیو نیاوردیم. در حقیقت این آجرها نام و لقب دیوارپوش را  برنمی دارند و بیشتر به عنوان بخشی از دیوار هستند. البته باید اعتراف کنیم که تا حدود زیادی کاربردهای آجر دکوراتیو مانند یک لایه دیوارپوش است و نقش حمایتی آن در استحکام دیوار بسیار کمتر است.

مزایای آجر دکوراتیو

شاید به دلیل اینکه اجر یک نام قدیمی و یا ساخت قدیمی است این سوال به ذهن شما برسد که آیا در ساخت دکوراتیو از اجر هم استفاده می شود؟در پاسخ باید گفت خوشبختانه حوزه طراحی دکوراسیون داخلی محدودیتی در استفاده از کالاها و مصالح مختلف ندارد و به همین دلیل می‌توان از این محصولات استفاده کرد.

از جمله مزایای آجر دکوراتیو باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • استحکام بالا و مقاومت بالا در برابر رطوبت و سایر مواد خورنده؛
  • استحکام بالا در برابر درجه حرارت زیاد و جلوگیری از آتش سوزی؛
  • تنوع رنگی بالا برای ایجاد دکوراسیون‌های متنوع مطابق با سلیقه‌های متفاوت؛
  • امکان پیاده سازی در سبک‌های مختلف مانند آجر سالم یا آجر شکسته؛
  • امکان نصب آجر دکوراتیو با مواد مختلف مانند چسب، مواد درزبندی و سیمان؛
  • امکان استفاده همزمان از آینه، شیشه و سنگ به همراه نصب آجر؛
  • استفاده به عنوان پوشش در گلخانه‌ها و در شومینه اتاق نشیمن؛
  • نداشتن محدودیت برای استفاده در منازل مسکونی یا ساختمان‌های اداری؛
  • ایجاد نمای متفاوت و غیر معمول در بخش‌های داخلی برای کسانی که به دنبال دکوراسیون متفاوت هستند.

معایب آجر دکوراتیو

در قسمت بالا تعدادی از مزایای آجر دکوراتیو گفته شد اما با  نادیده گرفتن معایب آجر دکوراتیو نمی‌تواند تأیید کننده استفاده از آنها باشد. این آجرها ارزانتر هستند و استحکام کششی بالایی دارند، اما معایب زیر در مورد آنها صادق است:

  • هنوز هم از آجرهای دکوراتیو به عنوان یک سبک دکوراسیون خام استفاده می‌شود؛
  • فراگیری در استفاده از آنها برای بخش‌های مختلف نسبت به سایر مصالح مانند کاشی و سرامیک کمتر است؛
  • به هیچ وجه زیبایی سنگ طبیعی و سرامیک‌ها را ندارند؛
  • یک پوشش سخت و محکم برای دیوار است که ممکن است سرد و آزاردهنده باشد.