معماری پارامتریک بهترین متریال

معماری پارامتریک بهترین متریال

معماری پارامتریک بهترین متریال

معماری پارامتریک 

پارامتریک ؛ سبک جدیدی از معماری ست که بر پایه هندسه و اشکال هندسی بنا نهاده شده و در حقیقت؛ هندسه نقش مهمی در این نوع معماری ایفا می کند. نزدیک به 10 سال است که معماری سنتی جای خود را به معماری نوین داده است.

سبک این نوع معماری، بر پایه ی الگوریتم است و شامل پارامترها و قوانینی است که موجب می شود هدف و نتیجه ی یک طراحی بخوبی تعریف و مشخص شود که به  نوعی معماری  دیجیتال است که درآن به راحتی می توان تمام قوانین و چارچوب های معماری سنتی را در هم شکست و با استفاده از آن به خلق ایده های جذاب و تخیلات ذهن خود پرداخت.

طراحی پارامتریک، یک استاندارد در طراحی است که منجر به ایجاد طرحی نو، زیبا، منحصربفرد و مطابق با علاقه و سلیقه ی همه ی مردم جهان در هنر معماری می شود.

معماری پارامتریک؛ پیش به سوی تحقق خلاقیت های جذاب!

پارامتریک برگرفته از ریاضیات است و به استفاده از پارامترها یا متغیرهای خاصی گفته می شود که برای دستکاری یا تغییر نتیجه نهایی یک معادله یا سیستم ویرایش شوند. با عوض شدن نیازهای مردم و دستیابی بیش از پیش  به تکنولوژی های جدید، سلیقه و سبک زندگی آنها نیز متفاوت شده است.

طبیعت و ذات انسان همواره بدنبال ایجاد دگرگونی است. با گذشت زمان، بروزشدن اطلاعات و گسترش اکتشافات جدید، عطش خلاقیت و ایده پردازی انسانها نیز روز به روز بیشتر شده است. و امروزه، معماری پارامتریک، بخوبی توانسته خلاقیت و نوآوری در عصر جدید را به نمای ساختمان ها اضافه کند.

معماری پارامتریک؛ زیبایی فارغ از تصور

ازنتایج پیشرفت انقلاب صنعتی می توان به معماری پارامتریک اشاره کرد . بی شک معماری پارامتریک بهترین متریال و یکی از مهم ترین دغدغه های هر انسانی، انتخاب مسکنی مناسب برای زندگی و کار است.

همین انسان که زمانی تنها مسکن او غارهای سرد و تاریک بود، امّا اینک با پیشرفت تکنولوژی و رواج ابزارها و از همه مهم تر با ایجاد انقلاب صنعتی در جوامع، روز به روز بیشتر برای برآورده ساختن رؤیاهای خود از جمله ایجاد تغییر در ظاهر ساختمانها و نماها تلاش می کند.

معماری پارامتریک بهترین متریال

دلایل ظهور معماری پارامتریک

یکی از استفاده های دیگر که در روش های پیشین در معماری، جوابگوی حجم عظیم سلیقه ها، تفاوت نظرها و پیشرفت ها نبود؛به همین دلیل تنها چاره، یافتن راهی برای ایجاد تنوع و خلاقیت در معماری،  نمای ساختمان ها و استفاده از معماری پارامتریک بود. با ظهور انقلاب دیجیتال و ورود گسترده ی رایانه ها به زندگی انسان، راه رسیدن به آنچه بشر تصور می کرد با آنچه میخواست بسازد، بسیار هموار شده بود. 

معماری پارامتریک؛ نهایت زیبایی و تحول در نمای ساختمان ها

یکی از بهترین روشهای زیبا شناسی مردم ایران و جهان معماری ایرانی است. با ظهور معماری پارامتریک؛ بشر توانست به ایده هایی که سالها برای خلق ایده های خود در معماری داشت نزدیک و نزدیک تر شود. تولید مدل های منحصربفرد و زیبا از نمای ساختمان ها، با استفاده از شیوه های پارامتریک و ابزارهای وابسته به آن را می توان با خیالی راحت بر عهده سیستم های کامپیوتری گذاشت.

جذاب ترین آثار معماری پارامتریک

برجسته ترین نمونه های معماری پارامتریک، پروژه مکعب آبی (Water Cube) در دهکده بازی های المپیک پکن است. که بخوبی می توان در آن تأثیرات بکار بردن ابزارهای پارامتریک را مشاهده کرد.نمونه ای بسیار معروف از هزاران کاربرد معماری پارامتریک در نمای ساختمان، آسمان خراشی شهر لندن است. طرح این سازه ی جذاب، در سال 2014 برنده رقابتی در زمینه طرحی برای یک آسمان خراش در شهر لندن شد.

سنگ جی اف ار سی چیست؟

سنگ جی اف ار اس در سال 1940 توسط روسیه ایجاد شد. ازآنجایی‌که بتن یک ماده ترد و شکننده هست برای تقویت شکنندگی آن لاش‌های بسیاری انجام شده است. طی تحقیقات و آزمایش های فراوان، اثر الیاف بر مقاومت خمش بتن بسیار موفقیت‌آمیز بوده و اثر شگفت‌انگیزی داشته است.

با اضافه کردن الیاف شیشه به بتن، محصولی مقاوم به نام بتن تقویت ‌شده با الیاف شیشه(Glass Fiber Reinforced Concrete)  تولید می شود، که به جی اف آر سی gfrc | grc معروف شده است.

در قدیم؛ روس ها از الیاف بازالت برای بالا بردن مقاومت بتن استفاده می کردند، ولی بعد از جنگ جهانی دوم بدلیل گسترش ساخت و ساز در اروپا و کمبود الیاف بازالت در اثر شرایط محیطی نامناسب این کشورها، از الیاف شیشه بعنوان الیاف جایگزین استفاده شد و به سرعت جای خود را در صنعتی سازی ساختمان باز کرد.

جی اف آر سی (gfrc | grc)؛ ابزاری فوق العاده برای خلق معماری پارامتریک

 یکی از جدیدترین نماهای ساختمان می باشد که هنوز تعداد زیادی از افراد بطور کامل با آن آشنایی ندارند. این محصول، از سال 1970 میلادی در معماری های خاص و جنبه های دکوراتیو نیز مورد استقبال زیادی قرار گرفت؛ بویژه در کشورهای مسلمان در حال توسعه مانند مالزی، عربستان صعودی، امارات متحده عربی و ترکیه بدلیل امکان استفاده در معماری اسلامی جایگاه ویژه ای پیدا کرده است.

در ایران نیز در اواخر دهه هفتاد در چندین پروژه از جی آرسی و یا جی اف آر سی در نماسازی استفاده شد، ولی به علت عدم تمایل کارفرمایان و همچنین سختی هایی که در تولید این محصول وجود داشت، تا حد کمی مورد استفاده قرار گرفت و به تدریج فراموش شد.

اما امروزه با افزایش اطلاعات سرمایه گذاران، مهندسان سازه، نماکاران، معماران ، مشاوران و همینطور برطرف کردن خطاهای تولید، این محصول در بازار داخل بخوبی شناخته شده و بعنوان یکی از بهترین مصالح برای استفاده در نمای ساختمانها شناخته می شود.

مزایای پنل های جی اف ار سی GFRC

سنگ جی اف آر سی؛ نمای مدرن و بسیار جذابی ست که امروزه در معماری ایرانی-اسلامی نیز بخوبی جای خود را باز کرده است. مزایای استفاده از این نوع سنگ عبارت است از:

  • کم وزن و سبک بودن
  • استحکام و مقاومت بالا
  • متنوع بودن انتخاب شکل ها و رنگ های متفاوت سنگ جی اف ار سی
  • محدود نبودن طراح در انتخاب کردن طرح و شکل معماری جی اف ار سی gfrc | grc
  • تواناتی نصب سنگ جی اف ار سی در همه ی سطح ها (زیر سقف، قائم، افقی)
  • کیفیت زیاد تمام سطح های تمام شده (بعلت پیش ساخته بودن تولید)
  • مقاومت و استحکام زیاد در برابر شرایط محیطی وتغییرات جوی مثل باد، باران و نور آفتاب وحتی زلزله
  • امکان استفاده از طرح های تزئینی بسیار زیبا
  • ظرافت و زیبایی در طراحی
  • حداکثر ایمنی نصب در نمای ساختمان های بلند مرتبه
  • آسان و سریع بودن نصب این سنگ
  • زیبایی نمای آن دوطرفه است (به جز تاثیرات جی اف آر سی بر روی مناظر دیدنی شهر، بر روی ساکنان هم تأثیر دارد.)