مزایا و معایب سنگ ترامیت

مزایا و معایب سنگ ترامیت

مزایا و معایب سنگ ترامیت

سنگ ترامیت

قبل از شروع هر کاری و شناخت مزایا و معایب سنگ ترامیت تعرفی از این سنگ داشته باشیم. سنگ ترامیت از دسته سنگ‌های رسوبی است که از ترکیب خاک رس و ماسه تشکیل شده‌‌است . سنگ ترامیت هنگام شکل گرفتن تحت فشار و دمای بالا نبوده‌است و به همین دلیل دارای آهک بالایی می باشد .

تفاوت سنگ ترامیت و سنگ ترانیکس

افرادی که در حال فعالیت ساختمان و سنگ هستند تا به حال نام سنگ های ترامیت و تراُنیکس را شنیده و با آن آشنا هستند اما گاهاً برخی از افراد سنگ ترامیت را با سنگ تراُنیکس یکی می‌دانند در صورتی که این دو نوع ، دو سنگ کاملاً متفاوت می‌باشند .

ترامیت  ترکیبی از تراورتن و مرمریت است ولی تراُنیکس محصول  مرمریت و تراورتن می‌باشد. این دوشباهت نزدیک به هم اما ساختاری متفاوت دارند.که به دلیل شباهت آنها و دارا بودن ویژگی های دو دسته سنگ مرمریت و تراورتن ، نام ترامیت را اختصاص داده‌اند و می‌توان گفت در واقع سنگ ترامیت ترکیبی از سنگ مرمریت و تراورتن است که درصد بیشتری از آن را تراورتن تشکیل داده‌است.

ویژگی‌های سنگ ترامیت

سنگ ترامیت نیز مانند سایر سنگهایی که با آنها شناخت داریم دارای ویژگیهای خاص خود می باشد . ترامیت معمولاً با زمینه روشن با رنگ های سفید و کرم در بازار موجود می‌باشد .که به دلیل داشتن زمینه روشن و همچنین شباهت زیادی که به سنگ تراورتن دارد مورد توجه بسیاری از طراحان ساختمان و سازندگان قرار گرفته است .

داشتن تخلخل باعث شده این سنگ تبدیل سنگی سبک و پرکاربرد در ساختمان گردد ، همچنین با شباهتی که به تراورتن دارد می تواند جایگزین مناسبی برای برخی از سنگ های تراورتن باشد.

کاربرد سنگ ترامیت

استفاده هایی که معمولا از این سنگ میشود در ساخت نما داخلی مانند دیواره های داخلی ، ساختمان دیوار پارکینگ ، دیواره راه پله ها و غیره استفاده می‌کنند . از سنگ ترامیت برای نما بیرونی نیز استفاده می‌گردد.

باید توجه داشت که از این سنگ بیشتر در مناطق جغرافیایی با آب و هوای خشک برای نمای بیرونی ساختمان استفاده می گردد البته می‌بایست سنگی در این زمینه انتخاب شود که خلل و فرج های آن کاملاً پوشیده باشد و جذب آب آن را بسیار کم و به صفر رسانده باشد .

مزایا و معایب سنگ ترامیت

مزایا و معایب این سنگ در زیر به طور کامل توضیح داده شده است:

درجه صیقل پذیری

سنگ ترامیت چون دارای کانی های رسی درخود ، از درجه صیقل پذیری ضعیف تری برخوردار است معمولاً این سنگ را به صورت تیشه ای می بینیم و دارای جلا و ساب کمتری هستند . اما در برخی از انواع این سنگ مانند سنگ ترامیت بوکان ، سنگ ترامیت میاندوآب با ویژگی‌هایی که دارند جز دسته سنگ‌های سفیدی هستند که در زمینه نمای بیرونی ساختمان بسیار پرکاربرد بوده اند .

میزان جذب آب

یکی از معایب این سنگ جذب بالای آب است  و این موضوع تنها به دلیل آهکی بودن این سنگ است .

زمانی که جذب آب و رطوبت در یک سنگ بالا باشد، باعث می شود به مرور زمان آب به خورد سنگ برود و باعث تکه شدن و یا متلاشی شدن سنگ گردد. به همین دلیل است که از این نوع سنگ‌ها در مکان‌هایی که آب ریز هستند مانند حمام یا سرویس های بهداشتی استفاده نمی‌کنند و به جای آن از این نوع سنگ برای نمای بیرون ساختمان و در مناطقی که در مجاورت رطوبت و سرما و باران زیاد قرارندارند ، استفاده می‌شود .

رنگ

این سنگ دارای رنگی یکدست و روشن می‌باشد و هیچگونه ناهماهنگی در طرح و رنگ آن مشاهده نمی‌شود . روشن بودن این سنگ می تواند جهت استفاده در نمای داخلی ساختمان باعث روشن شدن فضای داخل ساختمان گردد و همچنین استفاده از این سنگ برای نمای بیرونی باعث زیبا تر شدن هرچه بیشتر نمای بیرونی و جلوه آن می‌شود .

سنگ‌ها در انواع مختلف ،با بافت و رنگ متفاوت یکی از اجزای طبیعی است که برای ساختمان سازی به کار می‌روند. امروزه از سنگ اسلب مانند، سنگ گرانیت اسلب ، سنگ مرمریت اسلب برای زیبایی هر چه بیشتر فضای خانه استفاده می‌شود. هر سنگ ویژگی‌های منحصر بفردی دارد  که باعث می‌شود در مصارف گوناگونی از آن‌ها استفاده کرد .

یکی از انواع سنگ‌ها تراورتن می‌باشد که سنگ ارزان قیمتی محسوب می‌شود دارای رنگ‌های متنوعی می‌باشد و در اکثر مواقع در فضای بیرونی استفاده می‌شود  سنگ تراورتن شباهت زیادی به سنگ مر-مریت دارداما نسبت به آن  مقاومت کمتری دارند.از ترکیب دو سنگ مرمریت و تراورتن سنگ ترامیت به وجود آمده است که آهک بیشتر و وزن کمتری دارد.

مرمریت  یکی از زیباترین سنگ‌ها می‌باشد که از جمله مهمترین ویژگی‌های آن به شمار می‌رود . این سنگ‌ها دارای طرح و رنگ متنوعی هستند. که از انواع آن می‌توان به سنگ چینی ، سنگ اونیکس و سنگ تراونیکس که از ترکیب سنگ اونیکس با تراورتن ایجاد می‌شود ، اشاره کرد. سنگ‌ مرمر و سنگ لایمستون سبت به سنگ‌های گرانیتی وزن و مقاومت کمتری دارند .