تعریفی از سنگ گابرو

تعریفی از سنگ گابرو

تعریفی از سنگ گابرو

تعریفی از سنگ گابرو

 

سنگ گابرو، اولین بار توسط شخصی  متخصص و زمین شناسی مسیحی به نام  لئوپولد فون بوه  که  یک شهر در منطقه ایتالیا نامگذاری شده است.اگر بخواهیم تعریفی از  سنگهای گابرو داشته باشیم باید گفت بیشتربر روی زمین، ماه، و بسیاری از سیارک های بزرگ یافت می شوند . این سنگ یعنی سنگ گابرو از نمونه سنگهای  آذرین سنگین است که از طریق احیاء مواد مذاب تشکیل شده اند. و در دو نوع اصلی وجود دارد. یکی  سنگ آذرین نفوذی است که زیر سطح زمین تشکیل شده است و یک نمونه از این گابرو است. نوع دیگر سنگ های آذرین بیرونی(اکستروژن) است که در سطح زمین یا بالاتر از سطح زمین قرار می گیرد.مثل بازالت.  گابرو حاوی  برخی از فلزات نادر نیز می باشد.گابروها حاوی ایلمنیت معدنی برای استخراج تیتانیوم است  برخی از گابروها برای استخراج نیکل، کروم یا پلاتین استخراج می شوند.

ترکیب گابرو  معادل بازالت  است. سرعت ذوب شدن  تعیین می کند که آیا آن بازالت یا گابرو است. اگر درصد اورتوپیروکسن بیشتر از کلینوپیروکسن باشد، گابرو نامیده می شود. اگر ماگما که از آن تشکیل شده است با سیلیس اشباع شده است، کوارتز گابرو نامیده می شود. اگر ماگما با سیلیس اشباع شده باشد، گابرو نامیده می شود.

کاربرد سنگ گابرو سنگ گرانیت

گابرو به دلیل استحکام و مقاومت زیادی که  دارد ادر برابر هوازدگی برای سنگ نما، کف، پل و تونل استفاده می‌کنند. رنگ گابرو خاکستری مایل به سبز، سبز و گاهی سیاه رنگ است. سنگ گابرو با صیقل کاری جلایی مشکی و براق پیدا می نماید که در ساخت سنگ های قبر، رویه کابینت ها، کاشی کف، سنگهای نما به عنوان سنگ تزئینی و نما در فضای درونی و بیرونی ساختمان ها مورد کاربرد است

سنگ لاشه آن نیز می تواند مورد کاربرد جهت جاده سازی، ساخت تونل و پل سازی، احداث راه آهن و سایر مصارف دیگر نیز قرار گیرد چراکه سنگ گابرو از مقاومت بسیار چشمگیری برخوردار می باشد. در صنعت سنگ های بادبر گابرو تحت عنوان “گرانیت سیاه” به فروش می رسد که به صورت گسترده ای از سنگ های پرداخت نشده جهت تولید کاربردهای گابروGabbro در ساختمان ها به عنوان سنگ بنا استفاده می شود.گابرو همچنین گرانیت سیاه نامیده می شودسنگهای گابرو نیز به عنوان دفاع دریایی مورد استفاده قرار می گیرند. آنها در سواحل دریا قرار می گیرند تا از رسیدن به جاده ها جلوگیری کند.