آشنایی با سنگ پلیمری

آشنایی با سنگ پلیمری

آشنایی با سنگ پلیمری

آشنایی با سنگ پلیمری

 

سنگ گرانیت ، صنایع سنگ اورانوس ارائه دهنده انواع سنگ
برای آشنایی بیشتر با سنگ  پلیمری باید دانست که سنگ مهندسی، سمنت پلاست و یا سیمان پلیمری نامیده می شود که نوعی سنگ مصنوعی است و با استفاده از مواد نانو و ترکیبات پلیمری ساخته می شود. افزودن مواد نانو به سنگ های طبیعی و ایجاد فرایند پلیمریزاسیون منجر به تغییر ساختار سیمان و سایر مواد معدنی شده و در اثر کریستاله شدن سیمان، شبکه ای بلورین حاصل می گردد که از ویژگی هایی نظیر آب گریزی، پیوستگی سطحی، مقاومت فشاری بالا و استحکام برخوردار است. این نوع سنگ یعنی سنگ پلیمری جز مصالح نوین ساختمانی است و بر پایه استفاده از بتن سیمانی ساخته میشود. ساختار پلیمری و مواد افزودنی در این سنگ ها باعث چسبندگی بین اجزا میشود و مقاومت این نوع مصالح را بالا میبرد. همچنین رنگ آن ها از رنگانه های اکسید آهن ساخته میشود و در برابر مواد قلیایی و تابش اشعه ماوراء بنفش بسیار مقاوم است.

سنگ پلیمری که یک  سنگ مصنوعی با تراکم بسیار بالا می باشد  نوعی بتن خود متراکم است که تراکم آن از فرآیند پلیمریزاسیون و ویبره حاصل می شود. موادی نظیر سیمان، سنگدانه ها، ماسه، روان کننده ها، آب و رنگدانه های شیمیایی در ساخت این محصول مورد استفاده قرار می گیرند که درکنار یکدیگر منجر به تقویت خواص سنگ خواهند شد. افزودنی های شیمیایی و ترکیبات پلیمری نقش بسیار موثری در چسبندگی و پیوستگی اجزاء سنگ ایفا می کنند. از این رو سنگ مهندسی یا پلیمری بسیار مقاوم و بادوام بوده و به دلیل تنوع بالای طرح و رنگ در مکان های مختلف قابل استفاده می باشد. از جمله کاربردهای آن می توان به این موارد اشاره نمود: نمای بیرونی ساختمان، سنگ تزئینی دیوار، دکوراسیون داخلی، نمای حیاط، سنگ دیوار و … .

ویژگی های سنگ پلیمری

 

برای آشنایی بیشتر باسنگ پلیمری در اینجا به برخی از ویژگیهای سنگ پلیمیری می پردازیم:

وزن سبک

این سنگ در مقایسه با سایر سنگ های مصنوعی بسیار سبک تر می باشد، از این رو حمل و نقل و استفاده از آن بسیار سریع و آسان می باشد.

عایق صوتی و حرارتی

به دلیل استفاده از مواد و ترکیبات خاصی که در تولید مصالح آن به کار رفته این سنگ را تبدیل به عایقی مقاوم نموده که از انتقال صدا و حرارت جلوگیری نموده و به میزان قابل توجه از هدر رفت انرژی جلوگیری     می کند.

عدم وجود تیرگی در سطح سنگ

سنگ پلیمری  دارای تراکم مولکولی بالایی است و جون دارای  حفره های پیوسته و ناپیوسته در بافت سنگ, آب و گرد و غبار در آن نفوذ نمیکند و سیاهی در بافت سنگ نمایان نمی شود. علاوه بر آن بافت این نوع سنگ به نحوی است که در برابر تابش اشعه خورشید و بارش باران های اسیدی بسیار مقاوم میباشد.

دوام, طول عمر و چسبندگی بالا

از دیگر مزایای سنگ پلیمری استفاده از تکنولوژی نوین و فرمولاسیون خاص در تولید آن است که , مقاومت و استحکام بسیار بالایی دارد و قابلیت چسبندگی به سطح مورد نظر را دارا می باشد. این نوع سنگ پس از نصب از سطح ساختمان جدا نشده و امکان سقوط و ریزش آن وجود ندارد.

عدم نیاز به برشکاری

چون سنگ های پلیمری در ابعاد و سایزهای مختلف قالب گیری و تولید می شوند, به همین دلیل نیازی به برشکاری ندارند.

تنوع طرح و رنگ بسیار

این نوع سنگ در طیف وسیعی از طرح و رنگ تولید میشود و بر اساس نوع کاربرد در مکان مورد نظر میتوان فرمولاسیون مواد ترکیبی آن را تغییر داد و سنگ ها را در قالب های متنوع تولید نمود.

قابلیت استفاده در مکان های مختلف

از دیگر  قابلیت های که در مورد  این سنگ میتوان گفت استفاده از آن  در فضای داخلی و بیرونی ساختمان است و میتوان از آن به عنوان دیوارپوش و کفپوش در دکوراسیون داخلی و یا به عنوان سنگ نما در نماکاری ساختمان استفاده کرد.

قیمت پایین تر در مقایسه با سنگ های طبیعی

قیمت سنگ های طبیعی در بازار بسیار گران است. اما سنگ های پلیمری قیمت پایین تری دارند و در عین حال زیبایی و طرح و رنگ آنها مانند سنگ های طبیعی است.

مقاومت در برابر تغییرات جوی

یکی دیگر از مزایای سنگ پلیمری در این است که نفوذ آب در بافت سنگ های طبیعی منجر به یخ زدن آن ها در فصول سرما می شود، از این رو در اثر انقباض و انبساط صورت گرفته سنگ ترک خورده و می شکند. اما سنگ های پلیمری به دلیل فرمولاسیون خاص خود در برابر گرمایش, سرمایش, تغییرات جوی و نفوذ آب مقاومت بسیار بالایی دارند.