کاربرد سنگ ساختمانی رنگی

کاربرد سنگ ساختمانی رنگی

کاربرد سنگ ساختمانی رنگی

کاربرد سنگ ساختمانی رنگی

یکی از نکات بسیار جالب درباره این سنگ ها این است که به صورت رنگی استخراج میشود. وجود عناصر متفاوت در هر سنگ سبب می‌شود سنگ‌ها از نظر رنگ و بافتی که دارند متنوع باشند. این موضوع سبب شده است سنگ ساختمانی رنگی در انواع نماها و دکوراسیون‌های داخلی قابل استفاده باشد.

در ادامه به بررسی تنوع رنگی در سنگ‌های ساختمانی پرداخته و دلیل آن را نیز بررسی می‌کنیم.

انواع سنگ ساختمانی رنگی

سنگ های ساختمانی دارای انواع مختلفی هستند که این سنگ‌ها عبارتند از تراورتن، گرانیت، مرمریت، مرمر، چینی و … . هر یک از این سنگ‌ها در شرایط خاصی ایجاد شده و با توجه به نوع خاک، موقعیت جغرافیایی، عمق معدن و عواملی از این دست، ویژگی‌هایشان تعیین می‌شود. اما چرا هر یک از این سنگ‌ها رنگ‌های متنوعی دارند. انواع سنگ های رنگی در واقع شامل هر یک از این موارد می‌شوند. به همین دلیل در پاسخ به این سوال که چه سنگ هایی رنگی هستند؟ می‌توان گفت اغلب آن ها. در زیر برخی از مهم‌ترین سنگ‌ها و ترکیبات موثر بر رنگ‌شان را بررسی می‌کنیم.

سنگ ساختمانی رنگی تراورتن

تراورتن اولین سنگی‌ست که در خصوص انواع سنگ های رنگی سراغ آن را میگیریم. همان‌طور که می‌دانید تراورتن یکی از مهم‌ترین سنگ‌های رسوبی‌ست که از رسوبات چشمه‌های آب گرم ایجاد می‌شود. دلیل تنوع رنگ سنگ تراورتن اختلاف در املاح موجود در آب‌های چشمه‌ی مورد نظر است. در حقیقت هر چه میزان املاح آب‌ها کم‌تر بوده باشد رنگ آن نیز روشن‌تر خواهد بود.

 

سنگ های رنگی تراورتن براساس زیر می باشند:

  • سنگ تراورتن قهوه‌ای
  • سنگ تراورتن طلایی
  • سنگ تراورتن خاکستری
  • سنگ تراورتن قرمز
  • سنگ تراورتن گردویی
  • سنگ تراورتن لیمویی

انواع سنگ های رنگی مرمریت

در ساختار مرمریت عناصر و مواد معدنی مختلفی وجود دارند. از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کربن، سیلیکات، کلریت، لیمونیت، کربنات منگنز و مواردی دیگر اشاره کرد.

معمولاً در ساختار مرمریت هر گاه تسلط و غلبه‌ی هر یک از این مواد بیشتر باشد، رنگ مرمریت تغییر می‌کند. برای مثال هر چه میزان کلریت و سیلیکات‌ها بیشتر باشد، مرمریت به رنگ سبز متمایل خواهد شد. از طرفی کربن می‌تواند سبب نزدیک شدن رنگ مرمریت به طیف‌های کرم و مشکی شود.

رنگ قرمز نشان‌دهنده‌ی وجود کربنات منگنز و هماتیت بیشتر در سنگ است و لیمونیت می‌تواند باعث شود سنگ مرمریت رنگی زرد یا کرم داشته باشد.

انواع سنگ های رنگی مرمریت عبارتند از:

  • سنگ مرمریت مشکی ( مرمریت مارشال، مشکی طلایی و … )
  • سنگ مرمریت سفید (همچون مرمریت هرسین، دهبید، بیرجند و …)
  • سنگ مرمریت قرمز ( مرمریت بجستان، مرمریت بوانات، مرمریت قرمز کرمان و …)
  • سنگ مرمریت سبز (مرمریت سبز انارک، نایین و …)

سنگ ساختمانی رنگی مرمر

مرمر از دیگر سنگ‌های ساختمانی بسیار پرطرفدار است که تنوع رنگی بالایی در آن دیده می‌شود. این سنگ نیز با توجه به عناصر و مواد معدنی موجود در بافت خود، رنگ‌های متنوعی دارد.
برای مثال هر وجود کربنات کلسیم در این سنگ بیشتر باشد، رنگ آن سفیدتر خواهد بود. اما وجود عناصری همچون آهن، منیزیم و آلومینیوم می‌تواند رنگ آن را تغییر دهد. اکسید آهن آبدار می‌تواند باعث شود رنگ مرمر به قهوه‌ای یا زرد بدل شود. اگر اکسید آهن موجود در سنگ بی آب باشد، رنگ آن قرمز و صورتی خواهد بود.

منگنز رنگ مرمر را به رنگ‌های خنثای مشکی و خاکستری تبدیل می‌کند. وجود مواد معدنی مختلف در کنار یکدیگر می‌تواند سبب شود رگه‌های موجود در سنگ مرمر بیشتر شوند.

انواع سنگ رنگی مرمر:

  • سنگ مرمر قرمز
  • سنگ مرمر صورتی
  • سنگ مرمر سبز
  • سنگ مرمر مشکی
  • سنگ مرمر قهوه ای
  • سنگ مرمر خاکستری

کاربرد سنگ های رنگی در ساختمان

سنگ ساختمانی رنگی کاربردهای مختلفی دارد. کاربرد این سنگ با توجه به نوع و کیفیت سنگ تعیین می‌شود. از این سنگ می‌توان در نمای ساختمان‌های کلاسیک و مدرن استفاده کرد.

از جمله کاربردهای دیگر سنگ ساختمانی رنگی در نمای داخلی است. معمولاً در معماری داخلی ساختمان، رنگ‌ها نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کنند. به همین دلیل تنوع رنگی سنگ‌های ساختمانی دست خریداران و طراحان را در انتخاب رنگ مناسب باز می‌گذارد.

خرید سنگ رنگی ساختمانی

برای خرید سنگ رنگی ساختمانی می‌توانید به روش خرید اینترنتی و یا حضوری اقدام کنید. قیمت سنگ رنگی ساختمانی با توجه به پارامترهای مختلفی از جمله کیفیت سنگ، ضخامت، نوع فرآوری، ساب و … تعیین می‌شود.
توجه داشته باشید که پیش از هر چیز باید سنگ مورد نظر را از منظر کیفیت و تناسب با کاربرد مورد نظر خود بررسی کنید. اگر اطلاعات کافی در این زمینه ندارید می‌توانید از مشاوره‌ی رایگان کارشناسان سایت بهره‌مند شوید.

در هنگام خرید سنگ رنگی ساختمانی به صورت اینترنتی حتماً به مواردی همچون ضمانت اصل بودن کالا و تضمین قیمت در سایت توجه کنید. سایت‌های فاقد این موارد را از لیست خود خط بزنید و برای خریدی امن و با خاطری آسوده از فروشگاه اینترنتی معتبر سنگ ساختمانی نظیر کیا استون خریدتان را انجام دهید.