کاربرد استخراج سنگ ساختمانی

کاربرد استخراج سنگ ساختمانی

کاربرد استخراج سنگ ساختمانی

 

وقتی سخن از استخراج معادن به میان می آید  در واقع به معنای استخراج انواع سنگ ها مثل سنگ ساختمانی و  مواد معدنی با ارزش است.همچنین سایر مواد زمین شناسی از ذخائر یا سپرده‌های موجود در زمین است که معمولاً از سنگ معدن، رگه‌ها، درزها یا شکاف‌ها، صخره یا پلاکر استخراج می‌شوند.این ذخائر، برای معدنکاران یک فراورده و منبع اقتصادی مورد توجهی را شکل می‌دهند.
سنگ هایی که از معدن به‌دست آمده  شامل فلزات ، زغال سنگ، ماسه‌ها، رس نفتی، سنگ‍‌های قیمتی، سنگ آهک، گچ، سنگ نمک، پتاس، شن و رس است.برای به‌دست آوردن هر ماده‌ای که نمی‌تواند در آزمایشگاه یا کارخانه از طریق فرآیندهای کشاورزی تولید شود معدن مورد نیاز است.استخراج معادن به معنای وسیع تری شامل استخراج منابع تجدید ناپذیر از جمله نفت، گاز طبیعی یا حتی آب است.

روش های استخراج که از چهار روش اصلی استخراج معادن و سنگ ها ساختمانی به دست می آید  بدین ترتیب می باشد:
زیرزمینی، سطح باز (گودالی)، پلاسری و استخراج در محل
استخراج‌های معادن زیرزمینی به طور معمول هزینه‌ای بیشتری را شامل می‌شوند و اغلب برای دستیابی به ذخایر عمیق تر مورد استفاده قرار می‌گیرند.
استخراج‌های سطحی معمولاً برای ذخیره بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و ارزش چندانی ندارد و در عمق کمتری هم وجود دارند.
استخراج پلاسری روشی است که از آن بیشتر برای کانال‌های رودخانه‌ای، ماسه‌های ساحلی یا سایر محیط‌ها برای گرفتن فلزات با ارزش و سنگین از رسوبات استفاده می‌شود.
استخراج در محل، در درجه اول داخل معدن اورانیوم استفاده می‌شود،شامل انحلال منبع معدنی موجود در عمق زمین و سپس پردازش آن بر روی سطح است، بدون آنکه نیاز باشد سنگ را از سطح زمین حرکت دهیم.

تکنیک‌های معدن و سنگ ساختمانی

کاربرد استخراج سنگ ساختمانی

 

استخراج سطحی به معنای کنار زدن پوشش گیاهی سطحی، خاک و در صورت لزوم لایه هایی از بستر برای رسیدن به رسوبات سنگین دفن شده می‌باشد.روشهای استخراج سطحی عبارتند از:

استخراج روباز یا گودالی معادن: بازیافت مواد معدنی از یک گودال باز را استخراج رو باز یا گودال معادن می گویند.. سنگ ساختمانی و سنگ معدن عمدتاً بِه روش گودالی استخراج می‌شود.
روش استخراج نوا: شامل جدا کردن لایه‌های سطحی برای آشکار ساختن سنگ معدن در لایه ‌های زیرین است.
روش برداشتن کوه: بیشتر  برای استخراج زغال سنگ صورت میپذیرد، شامل حذف بالای کوه برای رسیدن به ذخایر سنگ در عمق است.

استخراج زیرزمینی سنگ ساختمانی

استخراج زیر سطحی، شامل حفاری در درون تونل‌های زمینی یا شفت‌ها بِه منظور دستیابی بِه رسوبات سنگ ساختمانی و سنگ معدن مدفون و پنهان شده می‌باشد.سنگ معدن از طریق تونل‌ها و شفت‌ها برای پردازش به سطح زمین آورده می‌شود و سنگ‌های بدرد نخور و اضافی را از ان بیرون می‌آورند.
استخراج زیر سطحی را می‌توان با توجه به نوع شفت‌های مورد استفاده، روش استخراج یا تکنیک‌های مورد استفاده برای رسیدن به ذخائر زیر زمینی طبقه بندی کرد.

استخراج رانشی از تونل‌های افقی در دسترس استفاده قرار می‌گیرند، برای استخراج شیب، از شفت‌های مورّب قابل دسترس به صورت مورب استفاده می‌شود و استخراج شافتی از شفت‌های عمودی در دسترس استفاده می‌کند.استخراج معادن در سازه‌ها و بافتهای سنگی سخت و نرم نیاز به تکنیک‌های مختلفی دارد.

استخراج دیوار بلند

استخراج دیوار بلند یکی دیگر از روشهای استخراج سطحی است که از استخراج متّه‌ای یا اوگر تکامل یافته است. یک نوع استخراج که توسط یک مکانیسم انتقال هیدرولیکی پرتویی تحت فشار Pushbeam (PTM) هدایت می‌شود و در شکاف و درز زغال سنگ نفوذ می‌کند.یک چرخه معمولی شامل ریختن (پرتاب به جلو) و برش (بالا بردن و پایین آمدن برش برای کاهش کل ارتفاع درز ذغال سنگ) است.