ضررهای صنعت سنگ بر محیط‌ زیست

آشنایی با مصالح ساختمانی

ضررهای صنعت سنگ محیط‌ زیست

ضررهای صنعت سنگ محیط‌ زیست

زمانی که حرف از صنعت سنگ محیط زیست به میان می‌آید می توان از  حوزه لرستان به‌عنوان دارنده یکی از عظیم‌ترین ذخایر سنگ دنیا معرفی خواهد کرد، استانی که سه درصد سنگ جهان را در خود جای‌داده ولی همچنان این نام پرآوازه برای سفره لرستان نان‌وآب نشده است.

صنعت سنگ لرستان و چالش‌های آن

برای آشنایی بیشتر با ضررهای صنعت سنگ محیط‌ زیست با ما همراه باشید.

مقدار زیادی  از معادن استان لرستان به سنگهای نما و تزئینی اختصاص داشته به طوری که با داشتن حدود یک چهارم ذخایر سنگهای تزئینی کشور حائز رتبه اول در این زمینه است.

استان  لرستان  توانسته است ۲۲ درصد تولیدات کشور و سه درصد تولید جهانی را به خود اختصاص دهد، از انواع معادن این استان می توان به سنگ گچ، سنگ آهک، سنگ چینی، فروسیلیس، فلدسپات، تالک، نمک و سنگ لاشه پالون اشاره کرد.

متاسفانه یکی از مسائلی درد اور در جامعه ضررهای صنعت سنگ محیط زیست و بی‌توجهی به ارتقای این صنعت، به‌روزرسانی تجهیزات و امکانات مورداستفاده در این بخش، استفاده از حداکثر توان واحدهای سنگ‌بری فعال، آلودگی زیست‌محیطی و ضایعات بالای صنعت سنگ، غفلت از فرآوری سنگ لرستان و خام فروشی و ده‌ها مشکل دیگر موجب شده که صنعت سنگ این استان همچنان روی پاشنه بی‌تدبیری بچرخد.

ساختار سنتی و تجهیز نبودن واحدهای سنگ‌بری به فناوری‌های نوین، فعالیت کمتر از ظرفیت و توان تولید بخش عمده‌ای از واحدهای سنگ‌بری استان، دستیابی نداشتن به بازارهای خارجی به دلیل نبود پایانه‌های صادراتی و شرکت‌های تخصصی قوی در امر صادرات و فروش سنگ از دیگر چالش‌های پیش روی صنعت سنگ استان لرستان است.

 

نشستن گرد و غبار سنگبری‌ها روی ریه‌های مردم

فعالیت سنگ‌بری‌ها در حاشیه شهرهای استان لرستان صورت میگیرد دارای آلودگی‌هایی در ابعاد مختلف است که ازجمله آن‌ها می‌توان به گردوغبار حاصل از فعالیت این سنگ‌بری‌ها، پسماندها و ضایعات آن‌ها اشاره کرد. گردوغباری که در هنگام برش و یا تراشیدن سنگ به وجود می‌آید می‌تواند مضر باشد چراکه این غبارها حاوی سیلیس هستند. این ذرات می‌تواند به قسمت‌های عمقی ریه برسد و باعث بیماری به نام سیلیکوزیس شود. البته باید توجه داشت آلودگی هوا بیشتر در سنگتراشی‌هایی ملموس است که بدون آب فعالیت می‌کنند.

پسماندهای سنگبری‌ها و مخاطرات زیست محیطی

دوغاب محصولی است که از تولید سنگ شامل مخلوط آب و ذرات بسیار ریز سنگ (پودر سنگ) از دیگر پسماندهای سنگ‌بری‌ها است که به‌صورت شیره‌ای رقیق است که به‌راحتی جریان می‌یابد و در همه قسمت‌های خط تولید وجود دارد و سپس به حوضچه‌های ترسیب منتقل می‌شود.آب در حوضچه با پمپ مجددبه خط تولید برگردانده می‌شود و پس از ته‌نشینی ذرات معلق که پودر سنگ نامیده می‌شوند، به‌صورت گل رسوب‌کرده و این رسوبات پس از خشک شدن جمع‌آوری و دور ریخته می‌شوند. ضایعات کارخانه سنگ از دیگر پسماندهای حاصل از فعالیت سنگ‌بری‌ها است که در مراحل مختلف تولید ایجاد می‌شود که بخشی از آن قابلیت استفاده و بازیافت در کارخانه‌های سنگ‌کوبی را دارند که باید به این امر از سوی متولیان توجه شود.

خسارت به زمین‌های کشاورزی مردم

اهالی حاشیه این سنگ‌بری‌ها با بیان اینکه فعالیت این سنگ‌بری‌ها موجب از بین رفتن منابع طبیعی و محیط‌زیست منطقه شده است، اظهار داشت: وقتی یک بارندگی کوچک رخ می‌دهد، سیلاب ضایعات این کارخانه‌ها و سنگ‌بری‌ها را وارد زمین‌های کشاورزی ما می‌کند.