تشکیل سنگ تراونیکس

نورپردازی سنگ نمای ساختمان

تشکیل سنگ تراونیکس

 

 

بيشترين سنگ هاي موجود بر روي زمين، در دسته سنگ هاي آذرين قرار دارند كه در زمان هاي قديم در هنگام فوران آتشفشان ها از دهانه آن خارج شده و بر سطح زين قرار گرفته اند و بعد از ساليان دراز تحت تاثير فرسايش قرا ميگيرند و سپس در اثر حركت آب رودخانه ها و دريا ها به مكان هاي دگر منتقل شده و به شكل لايه لايه رسوب ميكنند كه در طي اين فرايند رسوب، مواد ديگري نيز به سنگ ها اضافه ميشود كه موجب ميشود سنگ داراي تركيب و ساختار متفاوتي باشد. طي مدت طولاني و با فشار بالا، لايه ها به يك ديگر پيوند ميخورند و سنگي را ايجاد ميكنند كه اصطلاحا به آن سنگ رسوبي گفته ميشود.

 

سنگ هاي رسوبي با قرار گيري در معرض فشار هاي روي زمين و درون آن و همينطور وجود چشمه هاي آب گرم در اطراف محل تشكيل شرايط مناسبي را براي براي دگرگوني پيدا ميكنند و در صورت داشتن خاصيت تبديل به بلور هاي مرمر تبديل ميگردند. سنگ تراورتن داراي خاصيت تبديل به بلور هاي سنگ مرمر ميباشد. سنگ تراورتن براي تبديل سنگ مرمر نياز به شرايطي چون فشار و دماي بالا در مدت زمان طولاني، دارد. طي اين فرايند و پس از تشكيل سنگ هاي مرمر اگر چه تركيب شيميايي سنگ تغيير نميكند ولي خواص مكانيكي و ظاهري سنگ دچار تغيير زيادي ميشود به گونه اي كه امكان عبور نور از سنگ مرمر تشكيل شده ايجاد ميشود. در واقع ميتوان گفت كه سنگ مرمر همان سنگ تراورتن پخته شده است و در اثر دگرگوني سنگ تراورتن ايجاد شده است.

 

[button title=”براي مشاهده ليست و خريد سنگ هاي ساختماني دركاو كليك كنيد” link=”https://dorkav.com/%d9%81%d8%b1%d9%88%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%b5%d9%86%d8%a7%db%8c%d8%b9-%d8%b3%d9%86%da%af-%d8%af%d8%b1%da%a9%d8%a7%d9%88/” target=”_blank” align=”center” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”black” size=”2″ full_width=”” class=”” download=”” rel=”” onclick=””]

 

تشکیل سنگ تراونیکس 

کاربرد سنگ چینی در کف

اگر شرايط محيطي به طور كامل براي تبديل سنگ تراورتن به مرمر وجود نداشته باشد يا اينكه استخراج سنگ در مرحله اي صورت بگيرد كه هنوز پروسه تبديل به بلور هاي مرمر به طور كامل انجام نشده باشد. اين سنگ ايجاد شده از نظر خواص فيزيكي و ظاهري شبيه به هيچكدام از سنگ هاي تراورتن و مرمر نميباشد و در دسته جداگانه اي قرار ميگيرند. اين سنگ جديد ايجاد شده سنگ تراونيكس نام دارد. سنگ تراونيكس در تمام معادن سنگ مرمر و همچنين در بعضي معادن تراورتن به عنوان محصول جانبي وجود دارد.

يكي از بهترين شكل هاي استفاده از سنگ چيني، برش آن به شكل اسلب و كنار هم قرار دادن آن ها به روش بوك مچ است كه با نورپردازي از پش آن جلوه اي زيبا جذاب و بي بديلي ايجاد خواهد شد.