سنگ در بخش هاي مختلف ساختمان

كاربرد سنگ ساختماني

سنگ در بخش هاي مختلف ساختمان

 

در گذشته هاي دور انسان ها تصميم ساخت خانه هايشان با سنگ گرفتند. اما امروزه نيز ميتوان مشاهده كرد كه استفاده از سنگ در بخش هاي مختلف ساختمان و در صنعت ساختمان سازي رونق زيادي گرفته. سنگ ها داراي ويژگي هاي متفاوت و در نتيجه كاربرد هاي متفاوت هستند. 

در اين مقاله به بررسي كاربرد هاي متنوع سنگ ها ميرويم تا با گستردگي كاربرد اين متريال ساختماني و اهميت آن در صنعت ساختمان سازي آشنا شويد.

کاربردهای سنگ‌ ساختمانی

سنگ ها داراي گستردگي در كاربرد هستند و در تمام قسمت هاي ساختمان مورد استفاده قرار ميگيرند. تنوع در سنگ ها عامل ايجاد تنوع در كاربرد آن ها است.

در ادامه به كابرد هاي سنگ در قسمت هاي مختلف ساختمان ميپردازيم.

كاربرد سنگ در کف ساختمان و پلکان

در ابتدا بررسي كاربرد هاي سنگ را از كف ساختمان اغاز ميكنيم. امروزه كفپوش هاي مدرن نظير سراميك و پاركت جايگاه خوبي بين عموم پدا كرده اند اما با اين وجود هنوز سنگ به عنوان يك گزينه محبوب و پرطرفدار براي كف ساختمان به حساب ميايد. در واقع زيبايي سنگ ها و همينطور بافت طبيعي آن ها جذابيت خاصي را به دكوراسيون داخلي انواع ساختمان ها ميدهد.

از سنگ هايي به منظور كفپوش و راه پله استفاده ميشود كه  داراي مقاومت زيادي در برابر سايش و فشار باشند زير اين سنگ ها در معرض رفت و آمد زيادي هستند و مستعد آسيب اند. معمولا به منظور استفاده از سنگ به عنوان كفپوش از معماري كلاسيك بهره ميگيرند. از ديگر ويژگي هاي لازم براي سنگ كف قابل شستشو بودن آن ميباشد و در ايكه بايد در برابر مواد شوينده و اسيدي مقاوم باشند به همين دليل سنگ تراورتن و مرمريت ميتوانند انتخاب هاي مناسبي باشند. بايد توجه داشت سنگ مرمريت به علت نفوذ پذيري خود نسبت به آب نبايد در فضاي خارج از خانه مورد استفاده قرار گيرد.

 

كاربرد سنگ در کف ساختمان و پلکان

 

كاربرد سنگ در کف ساختمان و پلکان

 

کاربرد سنگ‌ در نمای داخلی ساختمان

 

سنگ هايي كه در فضاي و نماي داخلي ساختمان مورد استفاده قرار ميگيرند اغلب داراي ابعاد بزرگتري اند و همينطور وجود رگه ها درخور فضا ميتواند بر زيبايي آن بي افزايد. اين نوع سنگ هاي ساختماني نيز بايد قابليت شستشو داشته باشند.

استفاده از سنگ براي پوشش ديوار هاي داخلي در قسمت هاي خاصي از خانه مثل حمام و سرويس بهداشتي اشاره كرد. ديوار داخلي اشپزخانه هاي صنعتي از ديگر جاهاي رايج براي نصب سنگ ميباشد.

 

 

کاربرد سنگ‌ در نمای داخلی ساختمان

 

كاربرد سنگ به عنوان نمای خارجی ساختمان

شايد آشنا ترين و بيشترين كاربرد سنگ مربوط به نماي خارجي ساختمان ها باشد. اگر به اطراف خود نگاه كنيد انواع ساختمان هاي مسكوني، اداري و تجاري را ميبينيد كه در نماي خارجي آن ها از سنگ استفاده شده است.

علت كاربرد زياد سنگ در نماي خارجي، تنوع رنگ و زيبايي سنگ است كه با كمك معماري هنرمندانه جذابيتي دو چندان به نما ميدهد. اين سنگ ها دائما در معرض شرايط اقليمي متفاوت نظير باران، سرما، گرما و… هستند بنا براين نياز است كه از كيفيت بالايي برخوردار باشند. سنگ تراورتن از گزينه هاي بسيار مناسب براي استفاده در نماي خارجي ساختمان ميباشد.

 

نقش تزئيني سنگ در دكوراسيون داخلي

 

اين كاربرد سنگ كمتر مورد توجه قرار ميگيرد و شايد شما نيز به ندرت با آن مواجه شده باشيد. به اين منظور از سنگ در طراحي شومينه و قاب اطراف در و پنجره و همينطور فضاي پشن تلويزيون و… استفاده ميشود. سنگ آنتيك معمول ترين و كناسب ترين سنگ براي اين منظور است.

 

سنگ تزئيني

از ديگر مواردي استفاده سنگ كه در موارد گفته شد ذكر نشد ميتوان به استفاده از سنگ در شالوده و استفاده از آن به عنوان سنگ كابينت و… اشاره كرد.

در ادامه براي آشنايي با انواع سنگ هاي كاربردي در ساختمان سازي با ما همراه باشيد.

 

[button title=”براي اشنايي بيشتر با انواع سنگ هاي پركاربرد كليك كنيد” link=”https://dorkav.com/2021/04/27/%d8%b3%d9%86%da%af-%d9%87%d8%a7%d9%8a-%d9%be%d8%b1-%d9%83%d8%a7%d8%b1%d8%a8%d8%b1%d8%af-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%b3%d8%a7%d8%b2%d9%8a/” target=”_blank” align=”center” icon=”” icon_position=”” color=”blue” font_color=”black” size=”2″ full_width=”” class=”” download=”” rel=”” onclick=””]