کاربرد ویژگی سنگ آنتیک

کاربرد ویژگی سنگ انتیک

کاربرد ویژگی سنگ انتیک

کاربرد ویژگی سنگ انتیک

یکی از روش های فراوری سنگ ساختمانی آنتیک است. 

کاربرد ویژگی سنگ انتیک را به ظاهری کهن و کلاسیک می پندارند. که به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود. همچنین در یکی از روش‌ها ضایعات و قطعات کوچک سنگ‌های ساختمانی هم‌چون تراورتن به کمک ملاتی با پایه‌ی رزین به یکدیگر می‌چسبند. ضمنا با پرداخت سطح سنگ به کمک اسید آن را دچار خوردگی کرده و به آن حالتی آنتیک داد.

دراینجا با انواع سنگ آنتیک و کاربردهای آن‌ها آشنا خواهید شد.

انواع سنگ آنتیک را بشناسید

 از جمله سنگ های تزئینی و دکوراتیو در نمای داخلی و خارجی ساختمان بشدت کار برد داشته سنگ آنتیک است. سنگ‌های مختلفی هستند که به روش آنتیک فرآوری شده و هر یک از این سنگ‌ها خصوصیات منحصربه‌فردی داشته و کاربردهای‌شان نیز با یکدیگر متفاوت است.

در ادامه هر یک از این موارد را به اختصار معرفی خواهیم کرد.

آنتیک تراورتن

تراورتن یکی  از پرکاربردترین سنگ ها در نمای ساختمان شناخته می‌شود دارای  ویژگی‌های مهم است سنگ که می‌توان به وجود تخلخل کافی در پشت آن اشاره کرد. این تخلخل‌ها سبب می‌شوند سنگ به راحتی به دیوار بچسبد و سنگ نمای آنتیک مورد نظر طول عمر بالاتری داشته باشد.

اسن سنگ در رنگ‌های مختلفی استخراج می‌شود و همین موضوع سبب شده است سنگ تراورتن آنتیک از ظاهری بسیار زیبا برخوردار باشد و تاثیر شگرف بر زیبایی نمای داخلی ساختمان بگذارد.

آنتیک گرانیت

این نوع از سنگ از تنوع و مقاومت و زیبایی بالایی برخوردار است.  این موضوع سبب شده است افراد برای ایجاد نماهای تزئینی و دکوراتیو از سنگ گرانیت آنتیک استفاده کنند.

آنتیک ماسه‌ای

از انواع دیگر  سنگ پرکاربرد  می‌توان به نوع ماسه‌ای آن اشاره کرد که از دو نوع سیلیسی و آهکی تشکیل می‌شود.

اگر در ساخت آنتیک ماسه‌ای از کربنات کلسیم استفاده شود، به سنگ مورد نظر آنتیک آهکی گفته می‌شود.

 سنگ ساختمانی آنتیک ساخته شده به کمک سیلیس با عنوان آنتیک سیلیسی معرفی می‌شود.

دیگر انواع سنگ های آنتیک

از انواع دیگر سنگ ساختمانی آنتیک میتوان ب موارد زیر اشاره کرد:

  1. سنگ ساختمانی آنتیک مالون
  2. آنتیک قیچی
  3. سنگ پازل آنتیک

 نوع دیگری از سنگ آنتیک مصنوعی است  و نکته‌ی بسیار مهم در خصوص این سنگ‌ها، شناخت کاربردهای آن‌هاست.

در بخش بعد مهم‌ترین کاربردهای این نوع سنگ را از نظر خواهیم گذراند.

ویژگی‌ها و کاربردها

از دیگر کاربرد ویژگی سنگ انتیک  این است که در برخی از آنهاآنتیک به عنوان یک عنصر دکوراتیو در نمای داخلی و گاهی خارجی ساختمان به کار می‌رود. در فضای خارجی و نمای ساختمان غالباً این سنگ به همراه دیگر سنگ‌ها و به صورت جزئی استفاده می‌شود. کاربرد سنگ انتیک در فضای بیرون محدود به قاب درب‌ها و پنجره‌ها می‌شود و اغلب در ابعاد گسترده و برای سراسر دیوار از آن استفاده نمی‌شود.

کاربردها در نمای داخلی:

  •  یک سنگ دیوار تزئینی بی‌نظیر است. به همین دلیل از این سنگ در دیوار پشت تلویزیون به فراوانی استفاده می‌شود.
  • قابل استفاده در آشپزخانه و نقاطی همچون فضای بین کابینت‌ها می‌توان از آنتیک استفاده کرد.
  •  زیبایی فضا در طراحی شومینه و پوشش نمای بالای آن دیگر مزیت این سنگ است.
  •  این سنگ می‌توانید قاب‌هایی برای قرار دادن تابلو بر دیوار ایجاد کنید.
  • ساختمان‌های لوکس نظیر هتل‌ها، ادارات و رستوران‌ها نیز از این نوع سنگ استفاده می‌کنند.

مزایای سنگ آنتیک

  • تنوع: همان‌طور که مشاهده شد این سنگ در انواع مختلفی ظاهر می شود که مسبب این است تا خریداران بتوانند از بین گزینه‌های مخلتفی حق انتخاب داشته باشند.
  • نصب آسان: نصب شان آسان و  البته شاید گاهی زمان‌بر به نظر برسد.
  • امکان نصب بر سطوح مختلف: با استفاده از روش‌های متفاوت این سنگ‌ها را بر روی سطوح متفاوت دیوارها همچون سطوح گچی، سرامیکی و سیمانی نصب کنید.
  • طول عمر بالا: روش تولید آن از استاندارد بالایی برخوردار است . مواد و سنگ های قابل استفاده در آن با کیفیتی بی نظیر تولید می‌شوند. این موضوع سبب افزایش طول عمر و ماندگاری آن‌ها می‌شود.
  • مقاومت در برابر شرایط مختلف: در شرایط سخت از مقاومت بالایی  در برابر محیط، فشار و … را به خوبی عمل می کند. در نتیجه در این زمینه از کیفیت بالایی برخوردارند.
  • غیرقابل اشتعال: استفاده از مواد اولیه غیرقابل اشتعال امری مهم در ساختمان‌سازی‌ست. این مورد یکی از ویژگی‌های مهم به شمار می رود.
  • زیبایی و ظاهر چشم نواز: در بین تمامی سنگ های معرفی شده این سنگ را می توان یکی از تاثیرگذارترین موارد بر زیبایی نما و دکوراسیون داخلی ساختمان دانست.
  • ایجاد تنوع در طراحی: طراحان می‌توانند با دسترسی به این سنگ  خلاقیت‌های مختلفی را در طراحی فضای داخلی به کار بسته و طرح‌های متنوع ایجاد کنند.
  • قیمت مناسب: قیمت سنگ آنتیک با توجه به نوع سنگ، ابعاد و دیگر خصوصیات آن تعیین می‌شود. اما در مجموع می‌توان قیمت این سنگ را با توجه به مزیت‌ها و زیبایی آن در حدی مطلوب دانست.
  • امکان تمیز کردن سنگ: تمیز کردن و شست و شوی سنگ‌های آنتیک یکی از دغدغه‌های افراد است. این دغدغه به دلیل شکل ظاهری این سنگ ایجاد می‌شود. چرا که افراد تصور می‌کنند نمی‌توان این سنگ را تمیز کرد. اما این‌طور نیست و شما تنها کافی‌ست برخی اصول را به خوبی رعایت کنید.

چگونه انواع آنتیک را تمیز کنیم؟

برای اینکه سنگ شما زیبا به نظر برسد باید به دور از هرگونه آلودگی باشد اگر قصد شست‌وشوی سنگ را دارید هیچ گاه از شوینده‌های قوی و اسیدی استفاده نکنید. همین‌طور در هنگام شست و شو به آن فشار نیاورید. توجه داشته باشید که استفاده از برس‌های محکم همچون برس سیمی نیز برای تمیز کردن این نوع سنگ یک اشتباه بزرگ است.

معایب سنگ آنتیک کدامند؟

حال نوبت آن رسیده تا معایب این سنگرا بررسی کرده تا بتوانید بهترین تصمیم را در خرید سنگ آنتیک بگیرید.

  • یکی از معایبی که معمولاً برای این سنگ مطرح می‌شود، وجود شکاف و فاصله بین قطعات آن دانست که باعث جمع شدن آلودگی و حشرات می‌شود.
  • سنگین بودن سنگ آنتیک دیگر عیب آن است که به عنوان یک عنصر پر خطر در مواقع زلزله دانسته می‌شود.

خرید سنگ آنتیک در ابعاد مختلف

همان‌طور که گفتیم امکان خرید برای به کار بردن سنگ آنتیک در نمای داخلی و خارجی ساختمان فراهم است. این سنگ را می‌توانید در ابعاد متغیر تهیه کنید.

ابعاد سنگ آنتیک معمولاً کوچک بوده در طول و عرض‌های مختلفی عرضه می‌شود.

این سنگ در ابعادی همچون 30*5، 30*12 و … فرآوری شده و به فروش می‌رسد.