تاثیر قیمت سنگ‌ ساختمانی

تاثیر قیمت سنگ‌ ساختمانی

تاثیر قیمت سنگ‌ ساختمانی

تاثیر قیمت سنگ‌ ساختمانی

 

یکی از عوامل برای کسانی که قصد خرید آپارتمان را دارند و از معیارهای اصلی بر روی تصمیم‌شان می باشد نمای بیرونی خانه است و این موضوع می‌تواند بر روی نگرش افراد به خانه‌ای که خریداری می‌کنند، اثر گذار باشد که در نتیجه پیمان کاران و ساختمان سازان باید به این نکته بسیار توجه کنند و برای خانه و آپارتمان‌ها نمای زیبایی بسازند. محبوب‌ترین متریال برای نمای بیرونی بین عموم جامعه سنگ است. سنگ ساختمانی نمایی شیک و مدرن به ساختمان می‌دهد. نکته‌ای که در این جا بسیار جلب توجه می‌کند، قیمت سنگ ساختمانی است زیرا پیش از ساخت ساختمان باید برآوردی از هزینه‌های بخش‌های مختلف آن داشت. در این به  نکته بسیار مهم و موضوع قیمت سنگ ساختمانی خواهیم پرداخت

 

چه عواملی بر قیمت سنگ ساختمانی تاثیر گذار است؟

نوع سنگ

سنگ ساختمانی انواع مختلفی دارد که در زیر به معرفی چند نوع از آن می پردازیم

  • سنگ گرانیت: دارای زیبایی خاصی  می باشد، بیشترین کاربرد آن برای  ساخت ستون و در دیواره‌ها و کف ساختمان استفاده می‌شود. سنگ گرانیت قیمت بالایی دارد به این دلیل که فرآیند تولید آن، فرآیندی پرهزینه است.
  • سنگ کوآتزیت: بیشتر برای  برای نما و سطح پله‌ها استفاده می‌شود و در برابر هوازدگی مقاوم است و همچنین کوارتزیت نسبت به دیگر سنگ‌ها یک سنگ ساختمانی ارزان است.
  • سنگ مرمر: به خطر زیبایی چشم نوازش در فضایی داخلی ساختمان استفاده می‌شود و از آن جایی که مقاومت خوبی در برابر باران‌های اسیدی ندارد، به عنوان نما استفاده نمی‌شود.

رنگ سنگ

از دیگر عوامل موثر برقیمت سنگ رنگ آن است که در زیبایی فضا هم تاثیر مستقیم دارد و از این جهت، انتخاب رنگ مناسب اهمیت دو چندانی پیدا می‌کند. نکتخ قابل توجه در برخی از سنگ‌ها این است که به راحتی با بعضی از مواد شیمیایی واکنش نشان می‌دهند و رنگ آن‌ها عوض می‌شود و رنگ اولیه خود را از دست می‌دهند. در نتیجه در انتخاب سنگ باید به موقعیت جغرافیایی ساختمان توجه ویژه‌ای کنید.  برخی از سنگ‌ها بر اثر نور شدید خورشید رنگ خود را از دست می‌دهند. برای همین بهتر است از این سنگ‌ها در داخل فضای ساختمان استفاده شود.

برش سنگ

برش سنگ یکی دیگر از عوامل  است وقبل از آن که به مرحله استفاده در ساختمان برسد، باید مرحله فرآوری را بگذراند. در این جا نیز با توجه به ویژگی‌های سنگ و قیمت ابزارآلات فرآوری قیمت سنگ ساختمانی متفاوت می‌شود. به عنوان مثال همان طور که در بخش اول اشاره شد، سنگ گرانیت، سنگ سختی است و برای همین موضوع برش و صیغلی کردن آن به هزینه بیشتری نیاز دارد و این هزینه در قیمت سنگ تاثیر مستقیم دارد. در مجموع می توان گفت  که هر چه سنگ رو به نرم‌تر شدن باشد، هزینه فرآوری آن کمتر می‌شود و در نهایت سنگ ساختمانی ارزان‌تری است.

دوام سنگ

ساختار سنگ نیز  مانند دیگر مصالح ساختمانی تاثیر فیزیکی و شیمیایی مشخصی را داشته  که  برخی از عوامل فیزیکی و شیمیایی دوام سنگ را تحت تاثیر قرار می‌دهند. از عوامل فیزیکی که در کاهش دوام سنگ موثر است، می‌توان از تغییرات دمایی نام برد که باعث شکستن سنگ می‌شود. آب و رطوبت نیز از دیگر عواملی است که در کاهش دوام سنگ تاثیر مستقیم می‌گذارد. در نتیجه به شما توصیه می‌کنیم، خرید سنگ ساختمانی مورد نظر خود را با توجه به آب و هوای منطقه انتخاب کنید. دوام سنگ پارامترهای دیگر نظیر مقاومت سایشی، مقاومت خمشی و مقاومت فشاری اهمیت آن را دو چندان میکند . معیار مقاومت سایشی هنگام استفاده سنگ در معابر یا راه‌پله‌های ساختمان اهمیت می‌کند. مقاومت خمشی معیاری برای سنجش توانایی سنگ در تحمل تنش‌های خمشی است و مقاومت فشاری نیز چنان که از نامش پیدا است، معیاری برای سنجش مقاومت سنگ در برابر نیروهای فشاری است.

 

جمع‌بندی

سنگ یکی از گزینه های جدا نشدنی در ساختمان سازی است. به دلیل همین موضوع کسب آگاهی بیشتر در زمینه سنگ و خصوصیات آن برای ساختمان سازان و پیمانکاران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.  از عوامل مذکور می‌توان از نوع سنگ، رنگ سنگ، ابزارآلات برش سنگ و دوام سنگ نام برد که در زمان خرید سنگ ساختمانی باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای کرد. در قسمت نوع سنگ به معرفی سه نوع سنگ گرانیت، کواتزیت و مرمر پرداخته شد  و ویژگی هر کدام را در زمینه ساختمان سازی به طور خلاصه شرح داده شد در قسمت رنگ سنگ هم از عوامل پایداری رنگ سنگ سخن گفتیم و در قسمت سنگ اهمیت میزان سختی سنگ در قیمت سنگ را بررسی کردیم و در بخش پایانی و دوام سنگ به معرفی سه پارامتر مقاومت سایشی، مقاومت فشاری و مقاومت خمشی پرداختیم و این نکته را مورد تاکید قرار دادیم که در خرید سنگ ساختمانی عامل آب و هوای محیطی بسیار اهمیت دارد.