ویژگی انواع سنگ دیوار

آشنايی با بهترين سنگ چينی ايران

 

ویژگی  انواع سنگ دیوار

ویژگی  انواع سنگ دیوار

از پر کاربردترین  سنگهای ساختمانی، استفاده از آن‌ها برای زیبایی بخشیدن می توان از سنگ دیوار نام برد. دیوارهای داخلی و خارجی خانه و اداره با استفاده از انواع سنگ‌ها زیبایی خاصی به خود گرفته و تاثیر نمای خارجی و یا دکوراسیون داخلی را دوچندان می‌کنند. 

 

استفاده از سنگ برای نمای دیوار

بررسی انواع دیواره ها و نقش سنگ ها از اولین نکات مهم نما می باشد. در واقع دیوارهای مختلف در یک ساختمان، نقش خاصی در طراحی کلی ساختمان داشته و با توجه به شرایط مختلف، می‌توان انتخاب سنگ متفاوتی برایشان داشت.

 

سنگ دیوار برای دیوارهای خارجی، حیاط و نماکاری

نتخاب سنگ برای این دیوارها با توجه به پارامترهای مختلفی صورت می‌پذیرد. برای مثال اولین نکته در خصوص این دیوارها قرار داشتن‌شان در برابر عوامل محیطی مختلف نظیر باد، باران، گرما و تابش مستقیم آفتاب، سرما و … است.سنگ نمای دیوار باید از مقاومت زیادی برخوردار باشد. برای مثال یکی از انواع سنگ‌های پرکاربرد در نمای ساختمان و دیوارهای حیاط، تراورتن است.

شرایط پارکینگ نیز از نظر دمایی مشابه دیوارهای خارجی ساختمان است. با این تفاوت که آثار محیطی به صورت مستقیم با این ناحیه در تماس نیستند و تنها می‌توان به هم‌دما بودن آن با محیط بیرونی اشاره کرد.

 

 

سنگ دیوار در بخش‌های مختلف دیوارهای داخلی

 سنگ دیوار خود کاربردهای  مختلفی دارد. چرا که در داخل ساختمان قسمت‌های مختلفی وجود دارند که هر کدام از آن‌ها به اقتضای نوع طراحی دکوراسیون داخلی از نقش متفاوتی داشته و تفاوت‌های کاربردی نیز با یکدیگر دارند.

سنگ دیوار سرویس بهداشتی و حمام

استفاده از مصالحی نظیر سنگ، سرامیک و … در سرویس‌های بهداشتی سابقه‌ی فراوانی دارد. سنگ‌های مورد استفاده در این بخش‌های خانه باید جذب آب پایینی داشته باشند. همچنین زیبایی و هماهنگی این سنگ‌ها با سنگ‌های کف بسیار حائز اهمیت است.

استفاده از سنگ دیوار در راه‌پله

سنگ‌های راه‌پله زیباترین نوع که با طرح‌های متنوع انتخاب می‌شوند. برای مثال یکی از انتخاب‌های مناسب برای این دیوارها، مرمریت است. زیبایی و سطح صیقلی سنگ مرمریت یکی از دلایل ویژه‌ی انتخاب این سنگ برای دیوار راه‌پله است.

دیوار اتاق نشیمن

دیوار اتاق نشیمن چون از زیبایی خاص برخوردار است باید در انتخاب سنگ دقت کرد. سنگ‌های ساختمانی در مواردی از این دست نقش تزئینی بیشتری دارند. در این اتاق در محل‌هایی همچون دیوار پشت تلویزیون، دیوار شومینه و … از سنگ‌هایی نظیر مرمر و یا آنتیک برای ایجاد زیبایی دوچندان استفاده می‌شود.

دیوار رستوران‌ها و هتل‌ها

در مکاهنایی همچون هتل‌ها، رستوران‌ها و یا پاساژ‌های بزرگ، استفاده از سنگ دیوار به فراوانی مشاهده می‌شود. معمولاً بر این دیوارها سنگ‌های اسلب (سنگ‌هایی با ابعاد بزرگ) استفاده می‌شوند. این سنگ‌ها باعث ایجاد زیبایی خیره‌کننده به ویژه در لابی‌های بزرگ می‌شود.

انواع سنگ‌های قابل استفاده برای دیوارپوش

سنگ‌های ساختمانی مختلف قابلیت استفاده به عنوان دیوارپوش را دارند. با این سنگ‌ها در دیگر مقالات موجود در سایت آشنا شده‌اید. اما برای معرفی انواع سنگ‌های دیوارپوش یک بار آن‌ها مرور کرده و ویژگی‌های مختلف‌شان را بررسی می‌کنیم. این بررسی را می‌توانیم بر اساس دو معیار به انجام برسانیم.

انواع سنگ ساختمانی بر اساس نوع و ابعاد برش

دو نمونه از بارزترین انواع این سنگ‌هاساختمانی دیواره :

سنگ آنتیک برای دیوار

سنگ آنتیک بیشتر جنبه  سنگ دکوراتیو دارد،ظاهری زیبا داشته و مناسب تزئین دیوارهای داخلی‌ست. این سنگ در ابعاد کوچکی آماده نصب می‌شود. طرح سنگ باعث ایجاد فضایی کلاسیک و آنتیک می‌شود و در صورت اجرای دکوراسیون داخلی کلاسیک، هماهنگی و زیبایی بیشتری را در آن شاهد خواهیم بود.

سنگ اسلب دیوار

استفاده از سنگ‌های اسلب برای دیوارهای بزرگ یکی از مناسب‌ترین انتخاب‌هاست. این نوع سنگ به دلیل امکان ایجاد طراحی‌های فورمچ و بوک‌مچ یکی از گزینه‌های کارآمد در ایجاد فضایی زیبا در داخل ساختمان است.

انواع سنگ‌های ساختمانی دیوار بر اساس جنس سنگ

همان‌طور که می‌دانید سنگ‌ها در طبیعت به شکل‌های مختلف و با کیفیت‌های متنوعی استخراج می‌شوند. در ادامه برخی از انواع سنگ‌های مناسب برای دیوار را معرفی خواهیم کرد.

سنگ دیوار تراورتن

سنگ تراورتن یک انتخاب مناسب برای  دیوارهای داخلی و دیوارهای خارجی ساختمان است. این سنگ بسیار ساب‌پذیر بوده و زیبایی فراوانی دارد. به دلیل وجود تخلخل چسبندگی مناسبی داشته و رنگ‌بندی آن نیز از تنوع کافی برخوردار است.

سنگ دیوار گرانیت

گرانیت  از آن به فراوانی به عنوان دیوارپوش استفاده می‌شود. این سنگ دارای تنوع رنگی خوبی است. مقاومت حرارتی آن بالاست و این مسئله آن را به سنگی مناسب برای آشپزخانه، کانتر آشپزخانه و … تبدیل کرده است. سنگ گرانیت همچنین در برابر خوردگی و آب نیز مقاوم است و استفاده از آن در سرویس بهداشتی و حمام مانعی ندارد.

سنگ دیوار مرمر

سنگ مرمر به عنوان سنگ ساختمانی، به دلیل گران بودن آن زیاد رواج ندارد. اما در برخی موارد و برای تزئین دیوارهای ساختمان‌های لوکس از این سنگ استفاده می‌شود. به ویژه در ساختمان‌هایی با معماری کلاسیک استفاده از این سنگ بسیار بر چشم‌نوازی ساختمان و طراحی آن تاثیر می‌گذارد.

مزایای استفاده از سنگ دیوار

برخی از دلایل کارایی این سنگ‌ها را به طور خلاصه معرفی می‌کنیم.

  • زیبایی خیره‌کننده: سنگ‌های ساختمانی طبیعی بسیار زیبا بوده و وجود رگه‌هایی با رنگ‌های متنوع در آن‌ها، فضایی منحصربه‌فرد ایجاد می‌کند.
  • امکان شست‌وشو و تمیز کردن سنگ‌ها: سنگ‌های ساختمانی قابل شست‌وشو بوده و زیبایی اولیه‌شان را به خوبی حفظ می‌کنند.
  • عایق صدا و حرارت: اغلب سنگ‌های ساختمانی به عنوان عایق صدا و همچنین حرارت عمل می‌کنند. این مسئله باعث جلوگیری از اتلاف انرژی و آرامش بیشتر خانه می‌شود.