انواع سنگ های ساختمانی

انواع سنگ های ساختمانی

انواع سنگ های ساختمانی

انواع سنگ های ساختمانی

يكي از پركاربردترين ابزار از بدو پيدايش انسان تا كنون كه در همه مراحل مورد نياز انسانهاي اوليه و كنوني مي باشد سنگ است و در سفر تاریخی و هزاران ساله آدمی همواره در کنار او بوده است. در زمانهاي دور  انسانهاي نخستین برای اولين بار متوجه شدند كه چگونه براي رفع نیاز خود از سنگ استفاده كند و از طريق سایش دو سنگ  توانستند آتش را كشف كند.همچنين نخستین خانه های خود را در دل غارها بنا نهاده تا عصر حاضر، این ماده بی جان را كه در زندگی او نقش اساسی داشته است بهتر بشناسد.

امروزه هم سنگ های تزئینی و نما، باعث زيبا شدن  و به روز شدن کاخ ها شده و سنگ های گرانبها که جواهر می شوند با جلوه های جادویی خود در هاله ای از اوهام و افسانه قرار دارند. مصرف سنگ به وسیله انسان روند رو به رشد پایدار و دائمی را در بخش های ساختمانی و عمران در سراسر دنیا به نمایش گذاشته است.

افزایش یکنواخت عرضه و تقاضای سنگ در بازار، طی سالیان گذشته كه نشان دهنده رشد چشمگير صنعت سنگ و ماشين آلات وابسته به آن بوده است.

 

به جرعت می توان گفت که سنگ از مانوس ترين و محبوب ترين ترین مصالح ساختمانی نزد بشر می باشد. تخمين زده شده است كه قدمت استفاده از سنگ مربوط به بيش از دوازده هزار سال پيش ميباشد و در هیچ دوره ای، سنگ اهمیتش را برای انسان از دست نداده است. اکنون با وجود تمامی پیشرفت های فنی و گسترش علم، بشر بیش از پیش، نیاز به جستجوی ریشه های خود را حس می کند. سنگ همچنان حاصل میراث ها و آرمان های بزرگ و جاودانه انسان است.

دسته بندی سنگ های ساختمانی

سنگ های ساختمانی داراي منشاهای مختلفي هستند. از جمله این سنگ ها می توان موارد زير را نام برد :

-ماربل، گرانیت، تراورتن، سنگ آهک، دیوریت و …

كاربرد اين سنگ ها با هم متفاوت است و در صنعت هاي مختلف مثل راه سازي و ساختمان سازي بكار ميروند كه براي اين منظور ممكن است نياز به تغيير شكل داشته باشند و يا بدون تغيير مورد استفاده قرار بگيرند. از سنگ در كفپوش، نما، راه پله، ديواره پل ها، سنگفرش جاده ها و.. استفاده ميشود.

سنگ های زیربنایی

اين سنگ ها معمولا به صورت خرده سنگ، لاشه سنگ، لوح و …  موجود ميباشند كه در پی ساختمان ها، سنگفرش کوچه ها و خیابان ها، دیوار و طاق ساختمان ها، دیواره پل و سدها،كف پیاده روها به کار می روند. کار نسبتا زیادی بر روی این سنگ ها انجام نمی شود و از آن ها بيشتر در قسمت هاي نگدارنده به منظور مقاومت بيشتر استفاده ميشود.

سنگ های تزئینی و نما

سنگ هاي مستحكم هستن كه ويژگي هاي خاصي را دارا ميباشند و پس برش، ساب زدن و صيقل زدن آن در قسمتي از ساختمان يا بنا كه در معرض ديد است قرار ميگيرند.

پركاربرد ترين سنگ های تزئینی و نما عبارتند از:

  • گرانیت ها و سنگ های آذرین وابسته
  • سنگ های آهک و تراورتن ها
  • سنگ های آهکی كه با شدت هاي مختلف دگرگون شده شامل خانواده سنگ های چینی، مرمریت ها و مرمرها
  • ماسه سنگ ها، کنگلومراهای خوب سیمان شده و اسلیت ها