پارامترهای تاثیر گذار انتخاب نما

پارامترهای تاثیر گذار برای انتخاب نمای بیرون

یکی از مهم ترین قسمت های ساختمان در طراحی معماری، نمای آن است. نمای ساختمان اولین چیزی است که به نظر بیننده خواهد آمد. به همین دلیل از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. یک نمای ساختمان جذاب می تواند افراد را جذب کند؛ در حالی که یک نمای نامناسب باعث دفع مشتری خواهد بود. به عبارت دیگر نمای ساختمان علاوه بر حفظ بنا از آسیب های محیطی، بر فروش ملک نیز اثر خواهد داشت. عوامل مختلفی بر انتخاب نما اثر گذارند. برخی از مهم ترین این عوامل عبارت اند از؛ عوامل جوی، اقلیمی، سلیقه و بودجه. در این مقاله سعی داریم به بررسی یکی از بهترین نماها برای ساختمان یعنی نمای سنگی بپردازیم. با درکاو همراه باشید.

سنگ، بهترین نمای ساختمان

چرا همه نماها سنگی است؟

اکثر پیمانکاران و کارفرمایان جهت نمای بیرونی ساختمان خود، از سنگ استفاده می کنند. سنگ ها یکی از مقاوم ترین مصالح موجود برای اجرای نما می باشند. شما با انتخاب یک سنگ زیبا می توانید نمای بهتری از ساختمان خود نشان دهید. اجرای نسبتا راحت، قابلیت اجرای اکثر طراحی ها، سهولت در برش و امکان حکاکی از مهم ترین دلایل جذابیت های استفاده از این نوع نما برای پیمانکاران و طراحان ساختمان می باشد. لذا نمای سنگی یکی از پر طرفدارترین نوع نماهاست.

مزایای استفاده از سنگ در نما

در معماری ساختمان مهم ترین نقش سنگ، استفاده در اجرای طراحی نمای خارجی یک سازه است. برای طراحی و ساخت نمای بیرونی ساختمان از سنگ‌های بادوام، مقاوم و جذاب استفاده می‌شود. سنگ ها در برابر عوامل مختلف طبیعی و محیطی مقاوم بوده و به راحتی دچار آسیب نمی‌شوند. لازم به ذکر است که آلودگی های شهری باعث کثیف شدن نمای ساختمان می شوند. اما نماهای سنگ در برابر این آلودگی ها مقاومت بیشتری داشته و کمتر کثیف می شوند. ضمن اینکه تمیز کردن سنگ نسبت به سایر مصالح موجود آسان تر است.

نمای سنگی ساختمان

انتخاب نوع سنگ جهت اجرای نما

عوامل مانند سردی و گرمی هوا در طول شبانه روز، تابش مستقیم نور خورشید، برف و باران، بادهای شدید و … بر طول عمر و دوام سنگ اثرگذار است. این عوامل می تواند موجب خوردگی و آسیب سنگ شده و مشکلاتی را برای شما به وجود آورد. از این رو قبل از خرید و انتخاب سنگ نمای ساختمان، حتما ویژگی‌های آن و سطح مقاومت در برابر این شرایط را بررسی نمایید. همچنین به دلیل اهمیت جلوگیری از خطرات آتش سوزی، بر میزان مقاومت سنگ در برابر حرارت دقت داشته باشید.

بهترین سنگ نما کدام است؟

تراورتن یکی از بهترین انواع سنگ‌هاست که در نمای بیرونی ساختمان به کار می رود. در این بین می‌توان به تراورتن عباس آباد و تراورتن کرم لوشان اشاره کرد. تراورتن به دلیل وجود تخلخل کافی و داشتن خلل و فرج مناسب، بسیار برای اجرای نما کاربرد دارد. چرا که قدرت چسبندگی آن به ملات مطلوب می باشد. ملات ماسه و سیمان می تواند داخل خلل و فرج تراورتن نفوذ کند. در نتیجه سنگ و ملات به خوبی با هم درگیر می شود. بنابراین شما از بابت سقوط سنگ از نما هیچ نگرانی نخواهید داشت.

  • در این مقاله به بررسی سنگ جهت اجرای نمای ساختمان پرداختیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد.