مقايسه سنگ ساختماني مصنوعي و طبيعي

مقايسه سنگ ساختماني مصنوعي و طبيعي

در مقايسه سنگ ساختماني مصنوعي و طبيعي اگرچه ممکن است اين دو سنگ شبیه به هم به نظر برسند اما تفاوت های اصلی دارند که در زیر به بررسی این تفاوت ها پرداخته شده است.

ظاهر سنگ ساختمان

با پیشرفت تکنولوژی ادعا می شود که سنگ های مصنوعی نسبت به سنگ هاي طبيعي داراي ظاهر بهتري مي باشند. آن ها ساخته شده اند تا طیف گسترده ای از رنگ ها و سبک ها را ارائه دهند و با كاربرد فراوان خود نياز هاي مختلفي را برآورده سازند.

اما مطمئنا وقتی حرف كيفيت و دوام و اصالت سنگ پیش کشیده می شود، یک محصول دست ساز نمی تواند با یک محصول طبیعی رقابت کند. سنگ طبیعی هزاران سال طول می کشد تا شکل بگیرد و در طی این فرآیند، ظاهرش با زمان و طبیعت همراه می شود. به عبارت دیگر، هر یک از صفحات سنگ طبیعی از نظر ظاهری با يك ديگر متفاوت هستند.وقتي وارد يك فروشگاه سنگ شويد سنگ هاي مختلف و بسيار زيادي در رنگ ها و طرح هاي بي نظيري مشاهده خواهيد كرد.

حالا وقتی به سنگ مصنوعی نگاه می کنید، تکرار و ثبات در رنگ و سبک کاملا مشهود خواهد بود به همين علت افراد بسياري كه ظاهر طبيعي را ترجيح ميدهند ممكن است از سنگ هاي مصنوعي خوششان نيايد.

هزینه سنگ ساختمان

معمولاً سنگ مصنوعی داراي قيمت ارزان تر و مقرون به صرفه تر از سنگ طبیعی است. وزن سنگ مصنوعي 20 تا 30 درصد سبك تر از سنگ طبيعي ميباشد كه همين امر موجب ميشود تا نصب سنگ هاي ساختمانی مصنوعی راحت تر نصب شود.

دوام سنگ ساختمان

دوام سنگ از مهم ترين ويژگي هاي قابل توجه ميباشد. سنگ طبيعي طي روند طبيعي ساخت خود به استحكام زيادي ميرسد، كه از اين حيث سنگ مصنوعي قابل مقايسه با آن نميباشد. براي آشكار شدن اين موضوع ميتوان آثار باستاني كه در آن از سنگ هاي طبيعي استفاده شده را مثال زد.

تخلخل كم بسياري از سنگ هاي طبيعي عامل دوام و مقاومت بالاي آن ها ميباشد. علاوه بر این نگهداری سنگ های طبیعی به راحتی قابل انجام است. در حالی که، نگهداری از سنگ مصنوعی زحت فراواني دارد.

علاوه بر این، برای استفاده در فضای بیرونی مانند نما، سنگ طبیعی با دوام تر است. زیرا سنگ طبیعی می تواند ناملايمات جوي از جمله باران، نور خورشید و باد را تحمل کند.

تطبیق پذیری سنگ ساختمان

یكی از مهم ترین مزایای سنگ های مصنوعی این است كه می توان آن را روی بسترهای مختلف نصب كرد.

مزایای سنگ ساختمان طبیعی

سنگ های طبیعی نوعی عایق حرارتی هستند و برای نصب آنها نیاز به هیچ گونه زیرسازی نیست.

اين سنگ داراي طيف رنگ و طرح هاي زيبا و گسترده اي ميباشد كه اين امر موجب ميشود تا پس از نصب جلوه اي چشم نواز و با شكوه به فضا داده شود.

انعطاف پذیری و قابلیت فرم پذیری بر روی انواع سطوح از دیگر ویژگی های سنگ طبیعی ست.

معایب سنگ طبیعی

وزن سنگ طبيعي بيشتر از سنگ مصنوعي ميباشد لذا نصب اين سنگ ها دشوار تر است و نيازمند انرژي بيشتري ميباشد.

شرايط جوي نا مناسب و عدم چسپندگي كافي ميتواند موجب جدا شدن اين سنگ ها شود.

تغییرات آب و هوایی و محیطی بر بافت سنگ اثر گذاشته و باعث ایجاد ترک خوردگی، کپک و شوره بر سطح آن می شود.

بررسي سنگ هاي ساختماني طبيعي و مصنوعي
مقايسه سنگ ساختماني مصنوعي و طبيعي

مزایای سنگ مصنوعی

سنگ ساختمانی مصنوعی نسبت به سنگ های طبیعی وزن سبک تری دارند و اگر در نماکاری ساختمان به کار روند باعث کاهش بار وارده بر ساختمان می شوند و اثرات تخریبی کمتری در اثر وقوع زلزله به جا می گذارند.

اين سنگ ها در برابر آب نفوذ ناپذير ميباشند.

هيچ محدوديتي در توليد اين سنگ ها در ابعاد مختلف وجود ندارد و براحتي ميتوان آن ها را در سايز هاي دلخواه توليد كرد.

سنگ های مصنوعی استحکام و مقاومت بسیار بالایی در برابر عوامل جوی دارند و دچار آسیب نمی شوند.

نصب این سنگ ها نسبت به سنگ های طبیعی راحت تر بوده و مدت زمان کمتری نیاز دارد.

سنگ مصنوعی در طیف وسیعی از طرح و رنگ تولید میشود و نمایی شبیه سنگ طبیعی دارد.