تاثیر کرونا در بازارهای سنگ جهان

تاثیر کرونا در بازارهای سنگ جهان

تاثیر کرونا در بازارهای سنگ جهان

 

سنگ ساختمانی

 سنگ های ساختمانی طیف وسیعی از سنگ ها را شامل میشود از کوارتزیت . اسلیت . ماسه سنگ مرمریت، گرانیت و… و معمولا با توجه به خواص ظاهری و سختی در قسمت های مختلف ساختمان از کف تا نما استفاده می گردد.

افزایش متریال های قابل عرضه در حوزه سنگ و افزایش طراحی با این مواد با دوام میزان کاربرد آن در طراحی داخلی را افزایش داده است.به خصوص در نواحی شهری و اداری سنگ هایی مانند مرمریت گرانیت برای کف پاسیو ایوان ها حیاط و پاویون ها کاربرد دارد.
نه تنها در ساختمان های مسکونی با مالکیت خصوصی بلکه در محیط های عمومی نظیر فرودگاه ها ایستگاه ها مکان های اجتماعی و حتی پروژه های بزرگ تونل و سد و پل استفاده از سنگ به عنوان یک متریال اساسی مورد توجه قرار گرفته است.

بازار سنگ ساختمانی 

با توجه به افزایش حمایت ها از محیط زیست استفاده از مواد شیمیایی و دست ساز کاهش پیدا کرده و محصولات مورد حمایت از محیط زیست و کم خطر برای انسان و محیط افزایش پیدا کرده است که از جمله این موارد سنگ های طبیعی می باشند.

با توجه به افزایش حضور انسان در محیط های بیرونی میزان استفاده از سنگ ها در محیط های بیرونی نظیر کف های پاساژها و مراکز خرید افزایش پیدا کرده است در این بین میزان استفاده از مرمریت به عنوان سنگ مناسب کف افزایش پیدا کرده است هر چند عوامل محیطی نظیر افزایش استخراج مرمریت باعث تخریب محیط زیست و افزایش گازهای گلخانه ای می گردد برخی دولت ها میزان استخراج برخی سنگ ها را محدود کرده اند.

تاثیر کرونا در بازارهای سنگ جهان

تاثیر کرونا در بازارهای سنگ جهان

با توجه به گزارش های جهانی از روند پیشرفت پروژه ها و کاهش ساعات کاری و تعطیلی برخی پروژه ها در زمان پاندمیک و ایجاد مقررات عبور و مرور و کاهش ساعات کاری که در برخی موارد همراه با تعطیلی برخی پروژه ها بوده است . در ثانی میزان صادرات سنگ و حمل و نقل نیز به تبع آن کاهش پیدا کرده است. پیش بینی می شود در سال 2020 میزان تولید . فروش بصورت جهانی کاهش یابد و از سال 2021 روند افزایشی به تدریج شروع شود  و در سال 2027 با جهش نرخ رشد و تولید در منطقه آسیا و اقیانوسیه همراه خواهد بود.

برخی رویدادهای فرهنگی و بین المللی نظیر مانند المپیک 2020 توکیو و جام جهانی فوتبال 2022 قطر در بهبود نرخ رشد بی تاثیر نبوده است.

تاثیر کرونا در بازارهای سنگ جهان

 کاربرد مرمریت ها در سال 2019 به میزان 70 درصد  در زمینه ساختمان سازی و بقیه برای ساخت تندیس ها کاربرد داشته است و کارشناسان تخمین زده اند که همین میزان در سال 2027 باقی بماند.