خصوصیات فیزیکی و کاربردهای سنگ مرمر

مرمر ، اثر خارق العاده طبیعت

سنگ مرمر از تکه های رسوبی بسیار بزرگی وجود دارد. ابعاد این قطعات عظیم رسوبی گاها به صدها فوت ضخامت نیز می رسد. این سنگ در مناطق وسیعی از سرتاسر دنیا استخراج می شود. پس از استخراج مرمر هم از قطعات سنگی بزرگ و هم از خرده سنگ های آن در صنایع ساختمان و راهسازی استفاده می گردد. جهت برش تکه های طبیعی سنگ مرمر به ابعاد خاص مورد نظر، از اره های مخصوصی استفاده می شود. این سنگ در ساخت ابنیه، سنگفرش ها، مجسمه ها و وسایل تزئینی کاربرد دارد. در این مقاله قصد داریم به کاربردهای سنگ مرمر در صنایع مختلف بپردازیم. پس اگر به این زمینه علاقه مند هستید؛ با درکاو همراه باشید.

تعریف دیگری از سنگ مرمر

سنگ مرمر با نام تجاری اونیکس نیز در بازار سنگ ساختمانی شناخته می شود. به طور کلی به هر سنگ كربنات كريستال كه قابليت پذيرش لاك را داشته باشد؛ “سنگ مرمر” گفته مي شود. این نام گاهی اوقات برای سنگ های نرم دیگر مانند سنگ تراورتن ، عتیقه زار ، مارپیچ و برخی سنگهای آهکی نیز استفاده می شود.

سنگ مرمر خوراکی در داروسازی

استفاده از سنگ مرمر در داروسازی

جهت از بین بردن ناخالصی های مرمر، آن را فرآوری می کنند. سنگ مرمر از کربنات کلسیم تشکیل شده است و در تماس با بسیاری از اسیدها واکنش نشان داده و اسید را خنثی می کند. سپس برای تولید محصولاتی مانند Tums و Alka-Seltzer در صنعت داروسازی استفاده می گردد. این داروها برای درمان سو هاضمه و کاهش اسید معده استفاده می شوند. داروهای ضد اسید مانند “Tums” حاوی کربنات کلسیم است. این داروها گاها از پودر سنگ مرمر ساخته می شود. همچنین برای افرادی که از ریفلاکس، سو هاضمه و یا اسید معده رنج می برند؛ مفید می باشند. لازم به ذکر است که سنگ مرمر پودر شده به عنوان ماده پر کننده بی اثر، در سایر قرص ها نیز استفاده می شود.

کنترل اسید خاک با مرمر

سنگ مرمر از کربنات کلسیم تشکیل شده است. این ماده یکی از موثرترین مواد در خنثی سازی اسیده می باشد. بنابراین وجود کربنات کلسیم در ترکیب سنگ مرمر، باعث می شود که این سنگ، در خنثی سازی اسیدها کاربرد بسیاری داشته باشد. سنگ مرمر در صورت داشتن بالاترین میزان خلوص، اغلب به صورت پودر خرد شده و پس از فرآوری در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال از پودر مرمر برای خنثی سازی اسید در نهرها ، دریاچه ها و خاک ها استفاده می شود. همچنین سنگ مرمر خرد شده جهت کاهش میزان اسید خاک، سطح اسید جریان ها و به عنوان ماده خنثی کننده اسید، در صنایع شیمیایی نیز کاربرد دارد. 

کاربرد مرمر سفید در صنایع

معمولاً رنگ سنگ مرمر روشن است. اگر سنگ آهک منشا مرمر، با ناخالصی بسیار کمی همراه باشد؛ سنگ مرمر حاصله سفید رنگ خواهد بود. اما سنگ مرمری که از سنگ آهکی حاوی ناخالصی هایی مانند مواد معدنی رس ، اکسیدهای آهن یا مواد قیری تشکیل شود؛ عموما به رنگ های سفید مایل به آبی، خاکستری، صورتی، زرد یا سیاه دیده می شود.

سنگ مرمر سفید با ناخالصی بسیار پایین، در صنایع مختلف بسیار مفید و کاربردی است. این سنگ را غالباً پس از استخراج به صورت پودر درآورده و فرآوری می کنند. فرآوری سنگ مرمر موجب می شود که ناخالصی ها به حداقل میزان خود برسند. محصول بدست آمده پس از فرآوری “سفید” نامیده می شود. این پودر به عنوان عامل رنگ آمیزی و پرکننده در رنگ، سفید کاری، بتونه، ساخت پلاستیک، دوغاب ساختمانی، مواد آرایشی، کاغذ و سایر محصولات در صنایع مختلف، کاربرد دارد.

مجسمه های مرمرین

مجسمه از سنگ مرمر

سنگ مرمر دارای ترکیبات حاوی کلسیت می باشد. این سنگ دارای سختی سه در مقیاس سختی Mohs است. سختی پایین مرمر باعث می شود که این سنگ به راحتی تراشیده شود. بنابراین جهت تولید مجسمه ها و سایر وسایل تزئینی که به تراشیده شدن نیاز دارند؛ بسیار مناسب است. به همین منظور سنگ مرمر برای مجسمه سازان و فعالان عرصه هنرهای تجسمی از جذابیت خاصی برخوردار است. همچنین اگر این سنگ با سمباده های ریز سایش پیدا کند؛ نمای براق تر و صیقلی تری به خود می گیرد. به این ترتیب قطعات کوچک سنگ مرمر با برش های متنوع، صیقلی می شوند. این قطعات سنگی زیبا می توانند به عنوان کاشی کف، پانل های معماری، سنگ نما، طاقچه های پنجره، کف پله ها، ستون ها و غیره مورد استفاده قرار گیرند.

  • امیدواریم با مطالعه این مقاله به مهم ترین کاربردهای سنگ مرمر پی برده باشید. اگر جهت انتخاب بهترین سنگ برای خود نیاز به مشورت دارید؛ با کارشناسان درکاو تماس بگیرید.