سنگ های مناسب پله

سنگ های مناسب پله

سنگ مناسب برای پله ها

قبل از انتخاب سنگ باید به میزان دوام و کارکرد سنگ مورد نظر توجه نمود. محیطی که سنگ در آن به کار می رود، نوع کاربرد بنا موارد تعیین کننده در انتخاب سنگ می باشند. پله بخشی مهم در ساختمان می باشد. از سنگ هایی که بیشتر به منظور سنگ پله مورد استفاده قرار می گیرند میتوان به سنگ های گرانیت، کوارتزیت، مرمریت و مرمر اشاره نمود.

سنگ های مناسب پله
سنگ های مناسب پله

گرانیت

سنگ های گرانیت از دسته سنگ های آذرین می باشند که بسته به اینکه بیرونی یا درونی باشند دارای بافت های مختلفی می باشند. ترکیب کوارتز باعث شده تا مقاومت بالایی داشته باشند و این امر باعث شده تا از آن در محیط های صنعتی و محیط هایی که فشار و سایش زیادی را متحمل می شوند استفاده شود.

از سنگ گرانیت علاوه بر پله در سایر قسمت های ساختمان همچون آشپزخانه و کف نیز استفاده می شود. مطالعات نشان داده است که سنگ گرانیت حاوی مقادیر زیادی گاز رادون می باشد که استفاده از آن در فضا های داخلی و بسته در طولانی مدت میتواند سرطان می باشد. به علت هزینه بالای تولید و فناوری، این سنگ نسبت به سایر سنگ ها درای قیمت بالاتری می باشد.

مرمر

مرمر یک نوع سنگ دگرگونی می باشد که از کلسیت و دولومیت تشکیل شده است. سنگ های دگرگونی دارای مقاومت بسیار زیادی می باشند که به همین دلیل گزینه مناسبی برای استفاده در پله می باشند. ظاهر لوکس و دوام زیاد این سنگ موجب شده تا از سنگ های محبوب در ساختمان سازی باشند.

مرمریت

نام علمی این سنگ Marble می باشد که درجه دگرکونی آن نسبت به سنگ مرمر کمتر می باشد و از کلسیت و دولومیت تشکیل شده است. این سنگ دارای کاربرد بسیاری در فضای داخلی ساختمان می باشد از مهمترین آن ها میتوان به راه پله اشاره نمود. استفاده از این سنگ در پله باعث مقاومت چشمگیر آن در برابر فشار و سایش خواهد شد. سنگ مرمریت در رنگ ها و طرح های مختلف و زیبا وجود دارد.

کوارتزیت

سنگ کوارتزیت سنگی سخت است که گاها با سنگ گرانیت اشتباه گرفته می شود اما این سنگ دارای سختی بیشتری نسبت به گرانیت می باشد بنابراین کمتر دچار ساییدگی و خراش می شود. سنگ کوارتز از دانه های کوارتز به همراه سیلیس تشکیل شده است.

این سنگ دارای ظاهر بلوری می باشد و در مقایسه با سنگ گرانیت با جود شباهت زیاد آن ها دارای قیمت کمتری می باشد. این نوع سنگ دارای رنگ هایی از جمله خاکستری تیره، خاکستری روشن و نقره ای درخشان می باشد. از موارد استفاده سنگ کوارتزیت می توان تونل ها، پل ها و نمای داخلی و خارجی ساختمان ها را نام برد. به علت زبری سطح این سنگ کاربرد زیادی در محیط های بیرونی دارد.