مهمترین نکات مراقبت از سنگ مرمریت

مراقبت از سنگ مرمریت

زیبایی خیره کننده و قیمت مناسب سنگ مرمریت باعث شده که بسیاری از مالکان و طراحان، به استفاده از این سنگ در پروژه خود ترغیب شوند. یک کانتر(اپن) آشپزخانه از جنس سنگ مرمریت، جلوه خاصی به فضای آشپزخانه خواهد داد. استفاده از سنگفرش مرمریت نیز شکوه خانه را چندین برابر می کند. علاوه بر زیبایی دوام سنگ مرمریت بسیار بالاست. ضمن اینکه استفاده از این سنگ بر قیمت پروژه شما اضافه خواهد کرد. سنگ مرمریت در برابر عوامل خارجی مقاومت زیادی دارد. با این حال باید به خوبی از آن نگهداری کرد. باید خوشحال باشید که در صورت نگهداری صحیح از سطوح مرمریت، م یتوانید سال های سال از زیبایی آن لذت ببرید.  پس اگر علاقه دارید با رازهای نگهداری و مراقبت از سنگ مرمریت آشنا شوید؛ تا انتها با درکاو همراه باشید.

سنگ مرمریت

بی کربنات کلسیم یکی از اصلی ترین مواد تشکیل دهنده سنگ مرمریت است. با توجه به اینکه این ماده با اسیدها واکنش نشان می دهد. بنابراین مشخصا سنگ مرمریت در برابر مواد اسیدی حساسیت دارد. همچنین به دلیل بافت نسبتا کم تراکم و کم تخلخل مرمریت، امکان ترک خوردگی و وجود منافذ بر روی سطح آن بسیار بالا است. با این تفاسیر توجه به مراقبت و نحوه نگهداری صحیح این سنگ، اهمیت زیادی دارد. بخشی از این نکات مربوط به مراقبت های روزانه و مکرر است. قسمت دیگر نکات نیز به مراقبت های دوره ای مربوط می شود.

مراقبت روزانه و مکرر از سنگ مرمریت

مواد اسیدی مثل سرکه، آب لیمو، مرکبات و … ممکن است به سنگ مرمریت آسیب برسانند. اگر از کانتر آشپزخانه مرمریتی استفاده می کنید و یا به طور کلی سطح مرمریت شما در معرض مواد اسیدی است؛ در صورت تماس این مواد با سنگ مرمریت، بلافاصله سطح سنگ را پاک کنید.

سنگ مرمریت شما تا حد خوبی در برابر گرما مقاومت دارد. با این حال بهتر است از تماس مستقیم ظروف داغ با سنگ جلوگیری کنید. به عنوان مثال می توانید یک مانع پارچه ای زیر ظرف داغ قرار داده؛ سپس ظرف را روی سنگ مرمریت بگذارید. 

تمیز کردن سطح سنگ

روش های متعددی جهت تمیز کردن سنگ مرمریت وجود دارد.به عنوان مثال می توانید هفته ای یکبار با استفاده از پارچه های میکرو فایبر نرم ، گرد غبار موجود روی سطح سنگ را پاک کنید. استفاده از پارچه های مخصوصی که توانایی خنثی کردن PH را دارند نیز، راه حل خوبی است. اما یکی از ساده ترین روش ها جهت تمیز کردن مرمریت استفاده از محلول رقیق آب و صابون می باشد؛ بدین صورت که ابتدا این محلول را روی سنگ اسپری کنید. سپس با استفاده از یک دستمال پارچه ای نرم، سطح سنگی را پاک نمایید.

دقت داشته باشید که بهتر است از مواد پاک کننده حاوی ترکیبات سفید کننده ، اسید و آمونیاک استفاده نکنید. این گونه مواد شوینده به مرور زمان سبب آسیب رسیدن به سنگ خواهند شد. همچنین برای تمیز کردن سنگ پاک کننده های ساینده و زبر را نیز به کار نبرید. این نوع از پاک کننده ها باعث ایجاد خراش و آسیب به سنگ مرمریت می شوند.

از بین بردن لکه‌ها

اگر سطح مرمریتی شما دچار لکه شد؛ نگران نباشید جهت زدودن لکه هاب می توانید از ترکیب آب و جوش شیرین استفاده کنید. به این منظور از این مواد کمی خمیر تهیه کنید. سپس مقداری از این خمیر را روی لکه های موجود بر مرمریت پخش نمایید. حال روی خمیر را برای مدت 24 ساعت با پلاستیک بپوشانید. پس از گذشت این مدت خمیر را با استفاده از یک پارچه نرم و مرطوب(با آب گرم) از روی سنگ پاک کنید؛ مشاهده خواهید کرد که هیچ اثری از لکه ها باقی نمانده است

نگهداری مرتب و دوره ای از مرمریت

جهت افزایش طول عمر و کارایی سنگ مرمریت، توصیه می شود که حتما سنگ را آب بندی نمایید. آب بندی از صدمه دیدن و ایجاد لکه بر روی سنگ، جلوگیری می کند. همچنین این کار علاوه بر حفظ دوام، موجب زیبایی بیشتر سطح مرمریت نیز خواهد شد. نکته حائز اهمیت این است که آب بندی سنگ باید به صورت دوره ای تکرار شود؛ زمان مناسب تکرار این کار توسط کارشناس تعیین می گردد؛ اما به طور معمول بهتر است یکبار در ماه و یا هر دو ماه یکبار از آب بند بودن سنگ مرمریت اطمینان حاصل کنید. ضمن اینکه اگر خراشیدگی روی سطح سنگ زیاد و عمیق بود حتما با متخصص مشورت نمایید.

مراقبت از سنگ مرمریت

راهکارهای عمومی محافظت و نگهداری از سنگ مرمریت

به عنوان جمع بندی، در زیر نکات مهمی جهت نگهداری از مرمریت ذکر شده است. اگر نگران دوام و زیبایی طولانی مدت سنگ مرمریت خود هستید, این نکات را به یاد داشته باشید.

  • از رسیدن آب یا اسید به سطح سنگ جلوگیری کنید.
  • با قرار دادن زیر انداز مانع از خراش و سایش سنگ در مکان های در معرض آسیب شوید.
  • از قرار دادن ظروف و قوطی‌های فلزی که باعث زنگ‌زدگی می‌شوند، خودداری کنید.
  • برای قرار دادن لیوان، شمع و سایر چیز ها از صفحات چوبی و پلاستیکی موجود در بازار استفاده نمایید.
  • ظروف داغ را به صورت مستقیم روی سطح سنگ مرمریت قرار ندهید.

 

جهت انتخاب و خرید بهترین و با کیفیت ترین نوع سنگ مرمریت با کارشناسان ما تماس بگیرید.