جایگاه ایران در صنعت سنگ های ساختمانی

جایگاه ایران در صنعت سنگ های ساختمانی

صنعت سنگ ساختمانی ایران

ایران یکی از کشور های غنی در برخورداری از نعمت های طبیعی بشمار می رود. در بخش های مختلفی در سراسر ایران ذخایر عظیم و متنوع سنگ وجود دارد که هم کاملا پاسخگوی نیاز کشور می باشد و هم بخش زیادی از آن به سایر کشور ها صادر می گردد.

چرا سنگ ایرانی؟

بنا بر آمار جهانی کشور ایران بالا ترین میزان تنوع در سنگ را در جهان دارد در حالی که سایر کشور های دارای ذخایر سنگ معدنی و دارای جایگاه جهانی مانند هند و برزیل و ایتالیا تنها دارای معادن یک نوع سنگ اند به عنوان مثال ایتالیا فقط دارای معادن مرمریت می باشد.

اما ایران دارای معادن غنی از نوع مرمریت،گرانیت،سند استون، لایم استون، تراورتن و … می باشد. جالب است بدانید که ۱۳ درصد سنگ چینی و کریستال دنیا در استان لرستان وجود دارند.

سنگ ایرانی به صورت خام به کشورهایی نظیر ترکیه، ایتالیا و چین صادر می گردد و پس از فرآوری و بسته بندی به نام کشور تولید کننده به خود ما و کشورهای همسایه صادر می گردد که جای تامل و توجه برای مسئولین فعال در حوزه صنعت سنگ دارد.

جایگاه ایرارن در بازار جهانی سنگ

امروزه کشور ایران پس از سال ها فعالیت در این زمینه، جایگاه سوم تولید سنگ جهان را از آن خود کرده است.با این وجود، امروزه پس از قرن ها صنعت سنگ ایران جایگاه سوم تولید جهان را از آن خود کرده است.

باید به این موضوع توجه داشت زمانی یک سنگ با نام خارجی وارد می شود تصور بر این است حتما سنگ با کیفیتی است در صورتی ک لزوما این چنین نیست، بلکه بسیاری از این سنگ ها با مواد شیمیایی، چسپ، رنگ، واکس ظاهری شکیل پیدا کرده اند که به مرور زمان سنگ زیبایی و دوام خود را از دست می دهد. با این وجود فراوی درست و بسته بندی مناسب در میزان فروش سنگ تاثیر زیادی خواهد داشت.

در ایران حدود 600 واحد سنگبری در حال فعالیت در تولید و فناوری سنگ است و بالغ بر 1000 معدن در سطح کشور وجود دارد که حدود 700 معدن در حال فعالیت می باشند. ایران جزو ۱۰ کشور اول در میزان استخراج سنگ های ساختمانی در دنیا می باشد.

جایگاه ایران در صنعت سنگ های ساختمانی

سنگ ایرانی جلوه ای متفاوت به ساختمان می بخشد.

در سال های اخیر پیشرفت چشمگیری در راستای فناوری سنگ در کشور صورت گرفت و کارخانه جات سنگبری قادر به تولید زیاد و فراوری با کیفیت بالا شدند. به طوری که هم اکنون سنگ ایران توانایی رقابت با سایر کشور های اروپایی را دارد.

به دلیل این که سنگ یه ماده طبیعی است و روش و تکنیک و مهارت در ساخت نقشی ندارد توجه به فراوری این ماده برای ایجاد تنوع زیبایی اهمیت بسزایی دارد.

 

برای دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما در حوزه سنگ و ساختمان در ارتباط باشید.