سنگ نما رومی و ویژگی های آن

سنگ نما رومی و ویژگی های آن

در نماسازی ساختمان از سبک های مختلفی استفاده می شود. نمای رومی یکی از سبک های نماسازی است که طرفداران زیادی نیز دارد که به همین دلیل سنگ نمای رومی اهمیت بسیار بالایی دارد.

اهمیت سنگ نما رومی

بناهای قدیمی زیبا و با شکوهی از دوران روم باستان برجا مانده است که در آن سنگ های ارزشمندی بکار رفته است. زیبایی چشم نواز این بناها موجب شده تا افراد زیادی به دنبال پیاده کردن طرحی این چنین بر روی بنا و ساختمان خود باشند.

نمای رومی از بخش هایی مختلفی شامل ستون ها،ردرب و پنجره ها، حکاکی ها، قوس های بزرگ و… تشکیل شده که باید در نمای خود به این جزئیات توجه زیادی کرد.

زیبایی این سبک موجب تمایل افراد به استفاده از آن شده است. علاوه بر سنگ نمای رومی از سیمان نیز برای این سبک استفاده می شود اما قطعا به هیچ وجه از نظر کیفیت، زیبایی و سایر المان ها قابل مقایسه با نمای سنگی نخواهد بود.

 

سنگ نما رومی و ویژگی های آن

نکات مهم درباره نمای رومی

برای داشتن یک نمای ساختمان خوب باید به موارد مختلفی از جمله موارد زیر توجه کرد:

  1. انتخاب سنگ مناسب
  2. طراحی درست و اصولی نما
  3. اجرای استاندارد نما

با توجه به موارد بالا میتواند موجب زیبایی و ماندگاری هرچه بیشتر بنا شود.

برتری سنگ نما رومی نسبت به نمای رومی سیمانی

سنگ نما دارای قیمت های متفاوتی هستند که میتوان سنگ مورد نظر خود را از میان انواع مختلف سنگ های موجود انتخاب کنند. سنگ تراورتن پرکاربرد ترین سنگ در نمای رومی است. اما نموه های دیگری چون گرانیت و مرمر نیز در این امر مورد استفاده قرار می گیرند که به طور معمول دارای قیمت بالاتری هستند. نکته مهم در تمام سنگ های مورد استفده در نمای رومی طیف رنگ آن است و به طور معمول از رنگ های روشن و کرم به این منظور استفاده می شود.

گاهی افراد به دلیل هزینه های بالای استفاده از سنگ، به استفاده از سیمان در نمای ساختمان رو می آورند. شاید هزینه پایین یک مزیت محسوب شود ولی قطعا نمای سیمانی در برابر نمای سنگی دارای کیفیت به مراتب پایین تر و دوام کمی می باشد. همچنین زیبایی خیره کننده ای که نمای سنگی به بنا میدهد به هیچ وجه قابل مقایسه با نمای سیمانی نخواهد بود.

مزایا و معایب نمای رومی

نمای رومی نیز همچون دیگر انواع نماهای ساختمانی مزایا و معایب خاص خود را دارد.

مهم ترین مزایای نمای رومی

  • زیبایی: وجود بخش های مخلف و جزئیات چشم نواز موجب زیبایی هرچه بیشتر آن می شود.
  • در دسترس بودن سنگ ساختمانی رومی: اگر قصد داشته باشید از از این سبک استفاده کنید به راحتی میتوانید به سنگ های متنوعی دسترسی داشته باشید زیرا کشور ما دارای ذخایر عظیمی از این سنگ های ساختمانی است که بعد از استخراج و فراوری در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت.
  • شست و شوی آسان: این نما به آسانی شسته میشود و مجدد زیبایی قبلی خود را بدست خواهد آورد.

معایب نمای رومی

  • بالا بودن قیمت سنگ نما رومی: برای نمای رومی به سنگ هایی در ابعاد مختلف نیاز است که تهیه آن هزینه زیادی خواهد داشت.
  • هزینه‌ی سنگ کاری نما رومی: نمای رومی پیچیدگی بیشتری نسبت به سایر نماسازی ها دارد و نیازمند طراحان و معماران زبده ای می باشد بنابر این این امر با هزینه بیشتری همراه خواهد بود.
  • اتلاف انرژی: استفاده از پنجره های بزرگ در این سبک موجب اتلاف انرژی خواهد شد بنابراین از این سبک بیشتر در مناطق گرم تر استفاده می شود.
سنگ نما رومی و ویژگی های آن

انتخاب سنگ نمای ساختمان طرح رومی و خرید آن

نکات مهم هنگام خرید سنگ

  • سازگاری سنگ مورد نظر با آب و هوا و شرایط اقلیمی منطقه
  • سورت بندی دقیق سنگ هایی که در نمای رومی استفاده می شوند موجب کیفیت و زیبایی بیشتر کار خواهد شد.
  • سنگ باید به خوبی فراوری شده باشد و دارای تخلخل کافی برای چسپیدن محکم به دیوار داشته باشد که گاها از توری در پشت سنگ به این منظور استفاده می شود.
  • وزن سنگ باید متناسب با نما باشد
  • ابعاد سنگ نمای رومی همچون سایر سنگ ها بر روی قیمت آن تاثیرگذار است.