انواع روش ها در فراروی سنگ

انواع روش ها در فراروی سنگ

در این مقاله به بررسی فرایند های انجام شده بر روی سنگ میپردازیم.

روش های در فراروی سنگ

روش های فرآوری سنگ بر اساس کاربرد آن متفاوت است. در ادامه به بررسی این روش ها می پردازیم.

پولیش یا ساب 

پولیش، متداول ترین عمل در فراوری سنگ می باشد که موجب می شود تا سنگ سطح صیقلی و لطیفی داشته باشد. به این منظور ابتدا باید سطح سنگ از نظر سالم بودن بررسی نمود، زیرا لازمه فرایند پولیش این است که سنگ در حین این عمل استحکام خود را حفظ کند. سپس سنگ وارد دستگاه می شود. برای از بین بردن تخلخل و ترک ها و حفرات ریز موجود در سنگ از موادی مثل بتونه سیمان و رزین اپوکسی استفاده می شود.

انواع روش ها در فراروی سنگ

چرمی کردن

در این روش که نوعی آنتیک کاری است هدف ایجاد حس و حال قدیمی در سنگ است. در روش چرمی کردن بجای استفاده از لقمه های معمولی، از لقمه هایی استفاده میشود که رو نقاط ضعیف سنگ تاثیر بیشتری میگذارد بنابراین آن قسمت ها ساب بیشتری می خورند. و باعث ایجاد پستی بلندی هایی در سنگ می شود.

در نوعی دیگر از آنتیک کاری سنگ درون محفظه ای که دارای ساچمه های فلزی است قرار میگیرد که بسته به جنس سنگ و میزان آنتیک کاری محفظه حول محوری می چرخد و با غلطیدن ساچمه های روی سنگ عمل آنتیک کاری صورت می گیرد.

انواع روش ها در فراروی سنگ

تیشه ای کردن

روش تیشه ای کردن به طور معمول با دست انجام می شود که درآن با ایجاد ناهمواری در سنگ موجب افزایش اصطکان آن می شوند. سنگ هایی که با این روش فراوری شده اند در مکان های عمومی، پله ها و گاها نمای ساختمان استفاده می شوند.

تیشه کاری بسته به جهت، عمق و تعداد تیشه به انواعی تقسیم می شود.

  • یک تیشه
  • دوتیشه
  • تیشه چپ
  • تیشه راست
  • کلنگی
  • تیشه کلنگ
تیشه ای کردن

فلیم کردن

این نوع فراوری یکی از زیر مجموعه مضرس کاری است. در روش فیلم کردن با سوزاندن سطح سنگ سبب ایجاد ناهمواری و ناصافی روی سنگ می شوند که این روش هم به صورت دستی و هم به صورت ماشینی انجام می شود.

از دیگر روش های مضرس کاری سند بلاست و شات بلاست است. در روش شات بلاست سطح سنگ به وسیله ماسه های پر فشار زبر می شود که در روش سند بلاست همین عمل توسط ساچمه های فلزی صورت می گیرد. میزان زبری سطح سنگ بستگی به مدت زمان ماندن سنگ در دستگاه بستگی دارد.

هرکدام از روش های بالا بر روی سنگ های مکان خاصی از دکوراسیون مد نظر استفاده می شود اما اجباری در کار نیست و میتوان در هرمکانی که میل هستید از آن ها استفاده کنید و زیبایی منحصر به فردی به بنای خود بدهید.

 

فلیم کردن