بهترین سنگ برای کف ساختمان

بهترین سنگ برای کف ساختمان

 در این مقاله قصد داریم، بهترین سنگ برای کف ساختمان را به شما معرفی کنیم.

معرفی بهترین سنگ برای کف ساختمان 

سنگ های ساختمانی به دلایلی از جمله تنوع طرح و رنگ،بافت مناسب و دوام زیاد مدت زیادی است که به عنوان پر طرفدارترین مصالح مربوط به کف شناخته می شود. در زیر به سنگ هایی که در کف ساختمان و یا کف محوطه استفاده می شوند اشاره شده است:

  1. گرانیت
  2. مرمریت
  3. مرمر

سنگ گرانیت کف 

سنگ گرانیت از تراکم زیادی برخوردار است و عدم وجود تخلخل در آن موجب شده تا چسپندگی کمب به نما داشت باشد به همین دلیل معمولا از آن به عنوان کفپوش پارکینگ، حیاط و سنگ پله استفاده می شود . به طور کلی از سنگ گرانیت به علت استحکام و مقاومت آن به فشار در مکان های پر رفت و آمد و عمومی استفاده می شود. به علت خواص و ویژگی های فیزیکی این سنگ از آن برای کفپوش واحد های مسکونی و مراکز پرتو درمانی استفاده نمی شود.

زبر کردن کف سنگ گرانیت برای استفاده آن در کف مورد توجه است که با این منظور از روش تیشه ای کردن، سند بلاست، شات بلاست (وقتی بخواهیم عمق زبری را افزایش دهیم) استفاده می شود. در این روش سنگ ها درون دستگاه شات بلاست قرار می گیرند و ساچمه های فلزی با غلطیدن روی آن ها باعث زبری سطح آن می شوند که هرچه سنگ بیشتر درون دسگتگاه بماند میزان این زبری بیشتر خواهد شد.

بهترین سنگ برای کف ساختمان

سنگ مرمریت کف

سنگ مرمریت بهترین نوع سنگ برای سنگفرش کف میباشد که بیشتر در مکان های مسکونی و کم رفت و آمد کاربرد دارد اما برای مکان های اداری و تجاری باید از مرمریت با کیفیت و مرغوب استفاده نمود. یکی از مقاوم ترین انواع سنگ های مرمریت که برای این فضا ها توصیه می شود، مرمریت خوی و مرمریت خوبسنگان است.

از مرمریت های مناسب و توصیه شده برای استفاده در کف بنا میتوان به مرمریت دهبید، مرمریت آباده، مرمریت خوبسنگان، مرمریت خوی و از مرمریت هایی که به دلیل وجود مقادیر زیاد آهک در آن نباید از آنها در کف استفاده نمود میتوان به مرمریت کوه سفید قم اشاره نمود.

میتوان چند تایل از سنگ مورد استفاده را نگهداری نمود، زیرا ممکن است در آینده وقتی سنگ فرش نیاز به ترمیم داشته باشد دیگر نتوانید سنگی با همان طرح و رنگ بیابید. در فرایند هوند کردن سنگ به طور کامل پولیش نمی شود. بنابراین در انتها دارای سطحی مات است که مانع از لیز خوردن می شود.

بهترین سنگ برای کف ساختمان

سنگ مرمر کف

در زمان های دور پادشاهان برای سنگفرش کف عمارت خود از سنگ های مرمر استفاده می کردند. امروزه نیز از این سنگ به این منظور استفاده میشود. سنگ مرمر نسبت به سنگ تراورتن داری انعطاف و مقاومت بیشتر است اما نیازمند مراقبت و توجه زیادی می باشد زیرا به راحتی خش بر میدارد و لک می شود. این سنگ دارای هویت است که به ساختمان جمال و شکوه خاصی می بخشد.

بهترین سنگ برای کف ساختمان

نتیجه گیری

برای سنگ فرش فضا های خارجی از سنگ های چینی یا گرانیت ارزان قیمت مانند مروارید مشهد، سفید نطنز، نهنبندان و تراورتن های بی موج استفاده می شود تا فشار و ضربه های موجود در این فضا را تحمل کنند. در فضا های داخلی استفاده از سنگ مرمریت توصیه میشود که در مکان های تجاری و اداری پر رفت و آمد باید از نوع مرغوب آن استفاده شود.