سنگ تراورتن چه نوع سنگی است

سنگ تراورتن چه نوع سنگی است

سنگ تراورتن چه نوع سنگی است؟ سنگی از جنس آهک و متخلخل است و از رسوبات آب های گرم و یا رسوبات رودها و دریاها که به صورت لایع های وسیع به وجود می آید و به شکل تزئینی به کار می رود. وزن مخصوص این سنگ 2500 کیلوگرم بر مترمکعب است.

سنگ تراورتن در برابر شرایط اقلیمی و آب و هوایی نامناسب مقاوم است. این سنگ دارای تنوع زیادی در رنگ بندی است که شامل: کرم، شکلاتی، سفید، لیمویی، زرد و … می باشد. این سنگ دامنه استفاده گسترده ای دارد و میتواند در فضای داخلی و خارجی ساختمان مورد استفاده قرار گیرد.

در سال های پیش این سنگ طرفدار آنچنانی نداشت اما با گذشت زمان و جایگزین شدن رزین بجای سیمان و بتونه برای پر کردن حفرات، این سنگ نیز مورد استقبال زیادی قرار گرفت و زیبایی و قیمت پایین آن موجب افزایش فروش آن شد.

از انواع ضخیم تر این سنگ برای محیط های سرد تر استفاده می شود تا در برابر انجماد و ذوب های مدام دوام خود را از دست ندهد. در دیواره استخر از ضخامت های گوناگونی از این سنگ استفاده می شود. وجود حفرات ریز موجود در آن مانع از لیز خوردن در این فضاها می شود.خاصیت ساب پذیری بالای این سنگ موجب شده تا در فضای داخلی ساختمان نیز مورد استفاده قرار گیرد.

در هرمکانی با کاربرد های مختلف از سنگی متناسب با آن استفاده می شود. سنگ نمای مناسب باید در برابر سرما، گرما،رطوبت و اشعه UV خورشید مقاومت بالایی داشته باشد. با توجه به این نکته سنگ های تراورتن، گرانیت، چینی و سنداستون از لحاظ فنی میتوانند سنگ های مناسبی برای نما باشند که با توجه به سایر آیتم ها مانند هزینه و سلیقه میتوان سنگ مورد نیاز خود را انتخاب کرد.

مزایای سنگ تراورتن

  • به علت خنک ماندن دائمی سطح این سنگ در هوای گرم، کاربرد زیادی در استخر و حیاط دارد.
  •  این سنگ دارای ساب پذیری بالایی است
  • محبوب ترین رنگ های آن دارای قیمت مقرون به صرفه ای هستند.
  • حفرات ریز موجود در آن از لیزخوردن جلوگیری میکنند.
  • بافت زیبای این سنگ نمای زیبایی به بنا می دهد.
  • سنگ تراورتن رنگ خود را از دست نمی دهد.
سنگ تراورتن چه نوع سنگی است

از معایب سنگ تراورتن

عدم یکنواختی و یکدستی رنگ و طرح این سنگ و همینطور مقاومت پایین آن در برابر سرما در مواقعی که سطح آن خیس و مرطوب است که میتواند موجب خوردشدگی آن شود. بنابراین در هنگام نگهداری طولانی مدت سنگ تراورتن باید حتما آن را پوشاند.

جذب بالای آب نیز از دیگر عیوب این سنگ می باشد که با ورود رزین به بازار باعث کم شدن میزان جذب آب و دیر تر کثیف تر شدن سنگ می باشد که کیفیت رزین در مدت نگهداری و دوام سنگ و همینطور زیبایی آن تاثیر زیادی میگذارد.

 

سنگ تراورتن چه نوع سنگی است

رنگ سنگ تراورتن

در بازار سنگ های ساختمانی در ایران مقدار روشنی یک سنگ ملاکی برای تعیین قیمت آن می باشد به این صورت که هرچه یک سنگ روشن تر باشد قیمت آن بالا تر است.

از مهمترین معادن سنگ تراورتن در ایران میتوان ، تراورتن حاجی آباد، تراورتن دره بخاری ، تراورتن آذرشهر ، تراورتن سیلور کاشان، تراورتن شکلاتی آقا محمدی و تراورتن ابیانه نام برد. از صادراتی ترین سنگ های تراورتن ایران ، تراورتن سیلور ، تراورتن قرمز آذر شهر ، تراورتن لیمویی ، تراورتن دره بخاری را میتوان نام برد .

معدن حاجی آباد

در کار خانه های ایران سنگ تراورتن به دوشکل اسلب و 40 طول تولید می شود. از اسلب سنگ تراورتن برای مکان های لوکس و همچنین برای صادرات استفاده زیادی می شود. از نوع 40 طولی آن بیشتر برای مصارف داخلی استفاده می شود.

سنگ تراورتن چه نوع سنگی است