نگاهی به سنگ تراورتن

سنگ تراورتن چه نوع سنگی است

سنگ تراورتن چیست؟  

تراورتن سنگی آهکی است که با فعالیت چشمه های آب گرم تشکیل می شود.

به طور کلی هنگام عبور آب های گرم از طبقات سنگ های کربناتی با حل کردن کلسیم کربنات موجود در مسیر خود آنها را به صورت محلول های کربناتی و بی کربناتی به سطح زمین منتقل می کنند. در سطح زمین به علت کاهش فشار و دما و همچنین خروج گاز کربن دی اکسید بلور های کلسیم به صورت لایه لایه رسوب میکنند و در صورت مداوم بودن این فرایند باعث به وجور آمدن لایه هایی از سنگ تراورتن می شود، که دارای ضخامت های متفاوت است.

ضخامت کلی تراورتن از چند متر تا چند ده متر متفاوت است. حباب ها و همینطور ناخالصی های موجود در این لایه ها باعث ایجاد تنوع رنگی زیادی از جمله: شیری، کرم، بز، قرمز، بژ و … در ذخایر تراورتن شده است.

سنگ تراورتن چه نوع سنگی است

ویژگی های سنگ تراورتن

 ویژگی های این سنگ این است که آن را میتوان در دو جهت برش داد. اگر در جهت عمود برلایه ها برش داده شود، لایه های مختلف آن نمایان خواهند شد که توازی و تنوع رنگ این لایه ها هنگام نصب سنگ باعث ایجاد هماهنگی در نمای ساختمان می شود. اما هنگامی که به موازات لایه بندی برش داده شود شاهد اشکال و دوایر متحد المرکز در سطح سنگ خواهیم بود.

حفرات موجود در سنگ تراورتن را میتوان با ترکیباتی همچون مخلوطی از سیمان و میل پر کرد و یا بدون پر کردن حفرات و به همان شکل به کار برد.این سنگ ها به صورت: ساب خورده، بدون ساب، قدیمی شده (antique) و غیره وجود دارد.

اکثر ذخایر تراورتن مربوط به عصر حاضر است که این امر موجب شده تا این سنگ در مقایسه با ذخایر مرمریت، سنگ لوح، سنگ چینی و … دارای خوردشدگی و پیچیدگی کمتری باشد. همین ویژگی باعث شده است تا سنگ تراورتن کوپ دهی و پلاک دهی بهتری نسبت به بسیاری از سنگ های دیگر داشته باشد و به راحتی میتوان از آن پلاک ها و اسلب هایی در اشکال و ضخامت های متفاوت به دست آورد.

تراورتن چیست؟

از موارد معمول استفاده این سنگ میتوان کفپوش، دیوار، آب چکان و اطراف شومینه را نام برد. ایران، آمریکا، ایتالیا و ترکیه دارای ذخایر عظیمی از سنگ تراورتن می باشند.

سنگ تراورتن چه نوع سنگی است