سنگ مرمر و کاربردهای آن

سنگ مرمر و کاربردهای آن

سنگ مرمر یکی از پر طرفدارترین سنگ های رسوبی است. این سنگ از یک فرآیند دگرگونی حاصل می شود. همچنین به دلیل زیبایی و دوام بالا در صنعت ساختمان سازی بیشترین کاربرد را دارد. در این مقاله این سنگ ارزشمند را مورد بررسی قرار خواهیم داد. ضمن اینکه برخی از مهم ترین خصوصیات انواع این سنگ، مورد بررسی قرار می گیرد. اگر شما هم به این مطلب علاقه مند هستید؛ تا پایان با درکاو همراه باشید.

پیدایش سنگ مرمر

سنگ مرمر یا رخام از خانواده سنگ های دگرگونی شده می باشد. این سنگ از دگرگونی سنگ آهک و در طی سلسله فرآیندهای زمین شناسی حاصل می شود. در واقع برای تشکیل سنگ مرمر، ابتدا باید سنگ آهک تحت فشار و دمای بسیار زیاد در اعماق لایه های زمین قرارگیرد. با اعمال این فشار و حرارت بالا، بیشتر ناخالصی ها و فسیل های به جا مانده در سنگ آهک از بین خواهد رفت. در طی این فرآیند به تدریج سنگ آهک ماهیت خود را از دست داده و به سنگ مرمر تبدیل می شود. 

منشا تنوع رنگی مرمر

ترکیبات اصلی سنگ مرمر اغلب شامل کلسیت می باشد. این ماده از مشتقات کربنات کلسیم و همچنین کریستال های دولومیت و اراگونیت است. جالب است بدانید که ترکیبات سنگ مرمر و رنگ های متنوع آن، از ناخالصی های موجود در آهک اولیه ناشی می شود. به عبارت دیگر فشار و دمای زیاد وارد بر ناخالصی های موجود در سنگ منشا مرمر (آهک) بر رنگ سنگ مرمر نهایی تاثیر گذار است. 
سنگ مرمر و کاربردهای آن
وجود ناخالصی در سنگ آهگ، منشا اصلی تنوع رنگی مرمر است.

 

سنگ مرمر و کاربردهای آن
اگر مرمر از خالص ترین سنگ آهک بدست آید؛ در نهایت سنگ مرمر سفید حاصل می شود.

 

سنگ مرمر و کاربردهای آن
وجود ترکیباتی همچون اکسید آهن سبب میشود رنگ مرمر به زرد، صورتی، نارنجی و یا قرمز تغییر کند.

 

وجود خاک رس در فرایند شکل گیری سنگ مرمر منجر به خاکستری شدن آن میشود.

 

سنگ مرمر و کاربردهای آن
مرمر هایی که به رنگ سبز می باشد دلیل عمده رنگ آنها وجود ماده ایی به نام سرپانتین یا مارسنگ در فرایند شکل گیری آن است.

عوامل آسیب زننده به سنگ مرمر

سنگ مرمر دارای بافت و ماهیت کریستال گونه ای است. همچنین نسبت به سایر سنگ ها نظیر تراورتن، از تخلخل کمتری برخوردار می باشد. این دو ویژگی مرمر باعث شده است که این سنگ کمتر در معرض آسیب های ناشی از آب قرار گیرد. اما وجود کربنات کلسیم در ساختار مرمر، موجب می گردد که این سنگ در برابر اسید به شدت واکنش دهد. بنابراین اسید و محلول های اسیدی یکی از مهم ترین عوامل آسیب زننده به مرمر می باشد. عوامل دیگری چون دمای هوا و اختلافات دمایی، بارش های جوی و تابش مستقیم نور خورشید نیز میتواند به سنگ مرمر آسیب رسانده و از طول عمر آن بکاهد. 

 

کاربردهای سنگ مرمر

1. معماری داخلی و خارجی ابنیه

زیبایی و کارایی بی نظیر سنگ مرمر از گذشته تا امروز، توجه انسان ها را به خود جلب کرده است. این سنگ علاوه بر زیبایی و تنوع رنگی بالا، دارای خاصیت های فوق العاده دیگری نیز می باشد. قابلیت صیقلی شدن و خاصیت شکل پذیری بالا در کنار کیفیت و دوام زیاد، طراحان را به استفاده از این سنگ ارزشمند ترغیب کرده است. تاج محل، یکی از شاخص ترین بناهای ساخته شده از مرمر در جهان می باشد.

استفاده از مرمر در طراحی و دکوراسیون داخلی نیز بسیار مورد توجه معماران است. استفاده از مرمر به عنوان کفپوش سالن پذیرایی زیبایی خاصی به فضای نشیمن خانه خواهد بخشید. یک کانتر آشپزخانه از جنس سنگ مرمر و یا دیوار مرمرین اتاق ناهار خوری، جذابیت زیادی در محیط زندگی و یا محل کار شما خواهد داد. 

2. مجسمه سازی

از گذشته تا به امروز پیکرتراشان و مجسمه سازان سنگ سرد را به زیبایی به پیکرهای سنگی زیبا و ماندگار تبدیل می کردند. هنرمندان و مجسمه سازان بسیاری در طول تاریخ، سنگ مرمر را به عنوان اساس هنر خود انتخاب کردند. این هنرمندان مجذوب زیبایی و خواص بی نظیر مرمر شدند. مجسمه سازان نام آوری چون لئوناردو داوینچی و میکل آنژ آثار هنری خود را از دل سنگ مرمر می آفریدند. امروزه نیز هنرمدان بسیاری در کارگاه های مجسمه سازی سرتاسر جهان از جمله کشور چین، از این سنگ برای ماندگار کردن ایده ها و افکار خود استفاده می کنند.

سنگ مرمر و کاربردهای آن

3. کشاورزی و بهبود خاک

سنگ مرمر نیز مانند سنگ آهک، در صورت قرار گرفتن در معرض حرارت بالا، به اکسید کلسیم تبدیل خواهد شد. این ماده می تواند به کنترل اسید خاک کمک کند. در نتیجه قادر است بازدهی و کیفیت خاک و در نتیجه محصولات کشاورزی را بهبود بخشد.

4. رنگ زدایی

جهت تولید برخی مواد پر کننده و روشن کننده در صنایع کاغذ و برخی صنایع دیگر، از سنگ مرمر سفید به وفور استفاده می شود.

5. داروسازی

یکی از مهم ترین خواص مرمر، کنترل اسید و خنثی کردن آن است. بنابراین عموما در داروهای مربوط به کنترل اسید معده کاربرد دارد. از مرمر بعنوان یک ماده پایه با انجام برخی تغییرات شیمیایی، در تهیه این دسته از دارو ها استفاده می شود.

6. مکمل های حاوی کلسیم

همانطور که پیش تر ذکر شد؛ حرارت بالا موجب ایجاد اکسید کلسیم در مرمر می گردد. در نتیجه از پودر سنگ مرمر در تهیه مکمل های کلسیم جهت مصرف دام و طیور استفاده می شود.

7. سنگ قبر

به دلیل قابلیت حکاکی و برش آسان سنگ مرمر، یکی دیگر ار کاربردهای فراوان این سنگ، استفاده در سنگ قبور میباشد.

  • صنایع سنگ در کاو با استفاده از آخرین تکنولوژی روز فرآوری مرمر و همچنین بکارگیری پرسنل حرفه ایی در زمینه فرآوری این سنگ لاکچری، آماده ارائه انواع مرمر سبز، پرتقالی، نباتی و‌… به شما مشتریان و معماران عزیز در استان خراسان رضوی و سراسر کشور می باشد.