روند تولید و فرآوری سنگ

آشنایی با مصالح ساختمانی

روند تولید و فرآوری سنگ

روند تولید و فرآوری سنگ قبل از استخراج


سنگ بعد از جداسازی از دیواره معدن، به صورت کپ یا قله ،به کارخانه سنگبری انتقال داده می شود.
سنگ باید با دقت زیاد بلوک بندی شود و به کپ های ترجیحاً بزرگ برش داده شود که جدا کردن این بلوک ها از دیواره معدن باروش های انفجار، حفری و یا اره انجام می گیرد.
بلوک اولیه در اندازه های متفاوت تا 2700 تن و 1000 متر مکعب قابل تولید است.
باید توجه کرد در زمان حفری و یا انفجار، سنگ خرد نشود که برای جلوگیری از این اتفاق، بر روی سنگ سوراخ هایی ایجاد می کنند که سنگ از همانجا برش بخورد.
در برخی از سنگ ها انفجار آسان تر است در نتیجه فاصله سوراخ های مته در سنگ های مختلف باهم فرق می کند. در روش انفجار باید از مواد منفجر ضعیف تر استفاده کرد و تا حد ممکن استفاده از آن را محدود کرد.

در گذشته برای انفجار از پودر سیاه استفاده می شد ولی امروزه مواد منفجره تخصصی تر شده است.

متداول ترین روش برای خروج بلوک از دیواره معدن با استفاده از اره باند سیم است که در آن کابل های سیم الماس از راه سوراخ های دریل سنگ را برش می دهد.

این روش اغلب برای سنگ های مرمر و سنگ آهک استفاده می شود که البته برای این سنگ ها می توان از اره شمشیری و اره زنجیره ای هم استفاده کرد.

روند تولید و فرآوری سنگ بعد از استخراج

بعد از استخراج بلوک ها به روش مختلف، آن ها آماده انتقال به کارخانه هستند. این سنگ ها باید بدون عیب و نقص و بدون ترک باشند تا در زمان پردازش تبدیل به ترک بزرگتر نشود و همچنین دارای رنگ یکنواخت باشند .

بیشتر سنگ ها تراورتن با سایز40 طولی و سنگ های مرمر و مرمریت با سایز اسلب تولید می شود که کپ در طول صفحه شکاف به طور پیوسته تقسیم می شود و ورق هایی تولید میکند که ابعاد آن با اره به اندازه مورد نظر برش داده می شود.

امروزه اره های مختلف و پیشرفته ای برای این کار وجود دارد.
بعد از آن نوبت به مرحله صیقل سنگ می رسد که اول از ساینده های درشت و سپس ساینده های ریز و ظریف استفاده می شود و سطح صیقلی به دست می آید.
اگر بخواهیم سطح خشن ایجاد کنیم می توانیم از روش هایی مانند انفجار شن و ماسه، سنگ تراشی و عملیات حرارتی و شعله استفاده کنیم.

کارخانه صنایع سنگ درکاو صفر تا صد تولید سنگ ، از معدن تا فرآوری و سپس فروش را توسط خود مجموعه به انجام می رساند و دارای دستگاه های اسلب بر، اسلب ساب، برش سی تیغ، اره ، اره وکیوم، ساب 16 کله اتومات، کله بر، فرز دروازه ای ،برش تک تیغ و… می باشد.