نکاتی پیرامون نمای ساختمان

نکاتی پیرامون نمای ساختمان

نکاتی پیرامون نمای ساختمان

نمای ساختمان

پس از موقعیت مکانی یک ملک اولین چیزی که به چشم یک بیننده میرسد نمای بیرونی آن است. اگر زیبا طراحی شده باشد میتواند مصرف کننده را مجاب به خرید ملک نماید. اما اگر طراحی ضعیف و یا اجرای ضعیفی داشته باشد باید بگویم دردسر فراوانی برای فروش ملکتان خواهید داشت!

حتما تاکنون با نگاه به گوشه و کنار شهر به ساختمان ها و املاکی برخوردید، که علیرغم طراحی نمای قابل قبول و حتی موقعیت مکانی عالی و استفاده از مرغوب ترین مصالح ساختمانی بازهم با نگاه به آنها احساس کمبود چیزی در ذهن تداعی میشود، گویی چیزی سرجایش نیست. طرح سنگهای بکار رفته باهم همخوانی ندارد.

یا بعضا دیده و یا شنیده اید تکه ایی از نمای ساختمان افتاده است و باعث ایجاد خسارت و یا جراحت عابرین شده است.
علت این موضوع چه میتواند باشد؟
به راستی چرا سازندگان به رغم تمام هزینه هایی که بابت نما سازه خود متقبل میشوند بازهم به این مشکلات بر میخورند؟
در این مقاله سعی میکنیم نکاتی پیرامون اجرای نمای ساختمان و عواملی که باعث زیبایی و هارمونی و افزایش ایمنی و عمر سازه میشود، را به صورت کاملا خلاصه عنوان کنیم.

نکات مهم درباره نمای ساختمان

پس از انتخاب نقشه و مشاوره با مهندسین نهایتا طرحی را جهت اجرای نما سازه خود انتخاب میکنید، در مرحله بعد با توجه به سطح بودجه، موقعیت ملک و سلیقه شخصی خودتان نوع سنگ را انتخاب میکنید.

حتما مستحضر هستید که سنگ یک ماده طبیعی است و کاملا انتظار میرود درصدی از بازی رنگ و نقش در متراژ خریداری شده خود داشته باشید .

در مبحث زیبا سازی نما و تولید هارمونی سازندگان و مهندسین با طیف وسیعی از گزینه ها جهت استفاده در نمای سازه خود روبه رو هستند. از انواع نورپردازی های مختلف گرفته تا استفاده از سرستون ها ،ستون ها و انواع نردهای سنگی و فلزی و یا طاق ها و قوس های جورواجور که هرکدام از این موارد رابطه مستقیمی با نوع و سبک معماری، میزان بودجه در نظر گرفته شده توسط کارفرما و علایق و سلایق شخصی دارد که با توجه به گستردگی موضوع نیازمند پرداختن به آنها در مقالات آتی هستیم.
حال به بررسی عواملی میپردازیم که سبب ایجاد مشکل در نمای سازه می شود،همچنین نکاتی را عنوان میکنیم که با رعایت آنها سازه ای ایمن،با دوام و با عمری طولانی خواهیم داشت.

شاید یکی از مهمترین و تاثیر گذار ترین بخش در اجرای یک نمای زیبا سورت مجدد سنگ خریداری شده توسط سنگ کار پروژه قبل از استفاده آن در نما است.
به گونه ای که بایستی حتما در انتخاب پلاک ها، شال و نقوش سنگ هایی که کنار یکدیگر قرار میگیرند باهم تولید هارمونی کنند،سنگ کار بایستی نفیس ترین و بینقص ترین پلاکهای خریداری شده را در طبقات ابتدایی سازه استفاده نماید تا حداکثر جذابیت برای بیننده ایجاد شود به هر میزان که ارتفاع کار بالاتر میرود به طبع میتواند این حساسیت کمتر شود.

عوامل افتادن سنگ نما

چه عواملی سبب افتادن قطعات سنگ از نما ساختمان میشود؟

  1. نشست زمین
  2. منبسط و منقبض شدن ناشی از سرما و گرمای هوا
  3. لرزش و زلزله
  4. عدم استفاده از مواد با کیفیت در مرحله اجرای کار
  5. عدم چسبندگی مناسب به دیوارهای بیرونی
  6. استفاده از ماسه شسته شده در دوغاب پشت سنگ
  7. عدم استفاده از نخاله برای پرکردن فضای دوغاب پشت سنگ
  8. خاک حاصل از برش پلاکها در هنگام فرزکاری حتما از پشت سنگ کاملا شسته شود.
  9. در هوای سرد که بیم یخ زدن آب میرود عملیات سنگ کاری متوقف شود.
  10. از دوغاب با سیمان زیاد استفاده شود.
  11. به هیچ عنوان از سیمان خشک روی دوغاب برای بالابردن سرعت کار استفاده نشود.
  12. اگر در نما سازه خود گرانیت و یا مرمریت استفاده میکند باید بگویم حتما جهت نصب بایستی از اسکوپ استفاده کنید این نکته در مورد تراورتن در جایی که سنگها درهم قفل و بست نشده و پیوسته نیست و یک قطعه سنگ به صورت تکی اجرا میشود (مانندقاب دور پنجرها ) حتما باید لحاظ شده و اسکوپ بکار رود.

سایر عوامل افتادن سنگ نما

  1. دوغاب سفت شده پشت سنگ به مدت 2 الی 3 روز آب پاشی شود.
  2. اگر پاشنه ستونهای برجسته نما روی زمین باشد میتواند تا 10 سانتیمتر با اسکوپ و بدون رابیتس کاری از عمده نما پیش امد،ولی اگر ستونهای برجسته روی نما از نیمه نما( مثلا از طبقه یک به بالا) شروع میشود حتما نیاز به زیر سازی با رایت و اسکوپ دارند.
  3. برجسته کاری ها (ستون ها سینه کفتری ها) حتما با رابیتس کاری و اسکوپ کار شود. ( تا 5 سانتیمتر با اسکوپ و از 10 سانتیمتر با اسکوپ و رابیتس کاری)
  4. اگر از سنگ تراورتن توری دار استفاده می کنید،تمام قطعات سنگ مانند سنگ گرانیت باید اسکوپ شوند. (توری پشت سنگ ها را با چسب میچسبانند و چسب از نفوذ دوغاب به عمق سنگ جلوگیری میکند و چسبندگی حاصل نمی شود)
  5. سیم اسکوپ بطور سراسری اجرا نشود و یک سنگ بلند را در چند نقطه سیم اسکوپ جداگانه بزنید.
    نکته: معمولا سنگهای بلند از وسطشان ول میکنند.

چند اشتباه پر تکرار

چند اشتباه رایج سنگ کاران که بایستی مهندسین و مالکین بدقت مواظب آن باشند!!

در برخی موارد جهت پر کردن زیر سازی ها ( مثل قسمت l شکل تیرها یا ستون های فولادی ) از ملات گچ و یا گچ و خاک به منظور نصب اجر یا سایر پرکننده ها استفاده می گردد و در نهایت روی آن سنگ کار می شود و یا حتی بعضا جهت نگهداری اولیه و موقت قسمت هایی از سنگ کاری در حین کار از ملات گچ و یا خاک گچ استفاده می شود و بعد ها به جهت جذب رطوبت یا خیس شدن، ملات مذکور متورم شده و باعث جدا شدن و سقوط سنگ اطراف خود می‌شود.
در این خصوص استفاده از چسب سنگ جهت نگهداری موقت سنگ و همچنین استفاده از ملات سیمان جهت زیر سازی ها توصیه می‌شود.

معمولا سنگ کاران برای جلوگیری از ریزش دوغاب پشت سنگ،دو طرف انتهایی نما را معمولا با مچاله کردن گونی های سیمان و قرار دادن آن در بین سنگ و دیوار خارجی نما میپوشانند و بعد از اتمام سنگ کاری مبادرت به برداشتن گونی ها و پر کردن فضای خالی با ملات سیمان نمی کنند.

از این رو بعلت عدم چسبندگی مناسب قطعات سنگ نما به دیوار پشتشان به مرور زمان و تحت تاثیر عواملی نظیر وزش شدید باد سنگ از نما جدا شده و موجب خسارت به مالک و احیانا عابر یا ماشین نگون بخت می‌شود.
از این رو مالکین و مهندسین و سنگ کاران حتما برای افزایش ایمنی بایستی نکات فوق را بدقت رعایت نمایند.
صنایع سنگ درکاو پیشرو در ارائه مشاوره حرفه ای در طراحی نما، خرید انواع سنگ و اجرای ان در خدمت شما مصرف کننده گرامی.