هر آنچه که باید درباره سنگ های مرمر بدانید

سنگ های مرمر

سنگ مرمر یکی از سنگ های پر کاربرد در بین مصالح ساختمانی است. این سنگ با کاربرد ها و ویژگی های خوبی که دارد، توانسته نظر افراد زیادی را به خود جلب کند. در این مقاله در سایت صنایع سنگ درکاو قصد داریم مطالبی را درباره سنگ مرمر در اختیارتان قرار دهیم.

چگونگی پیدایش سنگ مرمر

سنگ مرمر نوعی سنگ آهکی دگرگون شده است. به عبارت دیگر سنگ آهکی با کانی­ های رنگارنگ تحت حرارت و فشار بالا دگرگون، متبلور و درشت­ تر شده و بدین ترتیب سنگ مرمر ایجاد می گردد. این نوع سنگ مانند تراورتن حاصل فعالیت چشمه ­های آبگرم بوده و معمولا در لایه ­های تراورتن وجود دارد.

در فعالیت این چشمه­ ها اگر افت دما به سرعت صورت گیرد تراورتن ایجاد شده و در صورت افت کند دما، آراگونیت تشکیل شده و سنگ حاصل از آرگونیت به سنگ مرمر موسوم است. به دلیل ناخالصی ­های موجود در سنگ آهک در برخی از سنگ­ های مرمر رگه­ هایی دیده می­شود که موجب زیبایی آن می­گردد.

سنگ مرمر به دلیل وجود برخی از مواد مانند اکسیدآهن، سیلیس، میکا، سرپانتین،گرافیت و آهک دارای تنوع رنگی بالایی نسبت به سایر سنگ­ های طبیعی است. همچنین این سنگ دارای مقاومت و استحکام بالایی است و از این حیث کاربرد فراوانی در صنعت ساختمان دارد. جالب است بدانید که ایران و ایتالیا از معادن مهم سنگ مرمر به شمار می روند اما معادن ایران از نظر رنگ سنگ مرمر غنی تر می باشند. به طور کلی سنگ مرمر در کنار چشمه سارها یافت می شود.

سنگ مرمر در ساختمان سازی

سنگ مرمر به دلیل داشتن استحکام بالا، قابلیت صیقل­ پذیری، رنگ های گوناگون و جلا داشتن، کاربرد فراوانی در صنعت ساختمان دارد. این نوع سنگ نسبت به سایر سنگها قیمت بالاتری دارد ولی ویژگی­ های یاد شده موجب مطلوبیت آن شده است.

کاربردهای سنگ مرمر در صنعت ساختمان

سنگ مرمر در ساختمان ها کاربرد فراوانی دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است :

1– در اماکن مذهبی به وفور از سنگ مرمر سبز استفاده می گردد.

2– سنگ مرمر به عنوان کفپوش در آشپزخانه، سرویس و حمام استفاده می­شود. سنگ مرمر را می­ توان به راحتی تمیز نمود به همین دلیل در آشپزخانه ­ها و سرویس و حمام کاربرد دارد.

3- در پله ­ها نیز می­توان از سنگ مرمر استفاده کرد.

4– سنگ مرمر در نمای بیرونی ساختمان به دلیل جلا و زیبایی، مقاومت بالا در برابر رطوبت، سایش  تغییرات آب و هوایی  استفاده می شود.

5– به دلیل زیبایی و جلای سنگ مرمر، این سنگ در دکوراسیون ساختمان نیز کاربرد فراوانی دارد و معماران از زیبایی سنگ مرمر در ساختمان های لوکس استفاده می­کنند.

6– سنگ مرمر به دلیل زیبایی، در ساخت مصنوعات کاربرد فراوانی دارد.

7– از سنگ مرمر به عنوان کفپوش در ساختمان ها استفاده می­ شود.

سنگ های مرمر

رنگ بندی سنگ مرمر

تنوع بالای رنگی سنگ های مرمر ساختمانی، جذابیت استفاده از آن را صد چندان نموده است. معمولا دسته­ بندی سنگ ­های مرمر براساس رنگ می باشد. سنگ مرمر به دلیل وجود کانی ها دارای رنگ ­های گوناگونی است. این سنگ به رنگ‌ های سبز، لیمویی، زرد کهربایی، سفید شیری، عسلی تیره و قهوه ای دیده می‌شود. همچنین نامگذاری انواع سنگ مرمر براساس محل استخراج سنگ مرمر است.

قیمت انواع سنگ مرمر

قیمت سنگ مرمر همانطور که در به آن اشاره شد نسبت به سایر سنگها بیشتر است ولی به دلیل خصوصیاتی همچون زیبایی و جلایی که دارد همچنان مطلوبیت داشته و کاربرد فراوانی در صنعت ساختمانی دارد. سنگ مرمر دارای انواع گوناگونی بوده و قیمت هر یک از انواع سنگ مرمر متفاوت است.

 نکات کلیدی خرید سنگ مرمر

 در خرید سنگ مرمر لازم است به پارامترهایی توجه کرد که در زیر به آن اشاره شده است:

  1- کیفیت و آنالیز سنگ

آنالیز فیزیکی و شیمیایی این سنگ در قیمت سنگ مرمر تاثیر می­گذارد. هر اندازه سنگ مرمر کیفیت بالاتری داشته باشد، قیمت آن بالاتر خواهد بود.

2– رنگ و طرح سنگ مرمر

سنگ مرمر دارای رنگ و رگه­ های متفاوتی است که می­توان از سنگ مرمر در جهت زیبایی و معماری استفاده نمود. رنگ ورگه­ های سنگ مرمر یکی از پارامترهای تاثیرگذار در قیمت سنگ مرمر هستند. هر چقدر رگه­های سنگ مرمر کمتر باشد قیمت این سنگ بالاتر است.

3–  قطر و ابعاد سنگ

سنگ­ مرمر به صورت اسلب فرآوری شده و هر چقدر ابعاد و قطر سنگ مرمر بیشتر باشد، قیمت سنگ مرمر بیشتر است.

4– نوع دگرگونی سنگ مرمر

نوع دگرگونی مرمر در قیمت آن تاثیرگذار است. به عنوان نمونه کانسار دگرگونی بر اثر دگرگونی مجاورتی و دگرگونی ناحیه­ای ایجاد می­شود. سنگ­های به وجود آورنده کانسار دگرگونی پیش از مرحله دگرگونی دارای قیمت نسبتا پایینی هستند، در حالیکه سنگ­های آهکی ریزدانه که ارزان­ قیمت هستند پس از دگرگونی ناحیه­ ای و مجاورتی به کانسارهای مرمر گران­ قیمت تبدیل می­شوند.

5– سورت دقیق سنگ

سنگ های مرمر دارای سورت های مختلفی هستند که پس از مرحله برش و ساب سورت بندی میگردد . سنگ های مرمر که بصورت اسلب فرآوری میگردد چنانچه بصورت بوک مچ باشد از قیمت بالاتری برخوردار است . 

6– نوع فرآوری سنگ مرمر

یکی از پارامترهای تاثیرگذار در قیمت سنگ مرمر، فرآوری سنگ مرمر است. و رزین یا اپوکسی ، استفاده از تکنولوژی UV ، دقت در برش و گونیا بودن سنگ ، میزان ساب و پولیش سنگ ، توری پشت سنگ و نوع بسته بندی و حمل ونقل سنگ های مرمر در قیمت سنگ مرمر تاثیرگذار است.

سنگ های مرمر

ویژگی ها و مزایای سنگ مرمر

سنگ مرمر دارای ویژگی ­هایی است که موجب می­شود با وجود هزینه بالا کاربرد فراوانی در صنایع گوناگون همچون صنعت ساختمان داشته باشد. در زیر به برخی از مهمترین خصوصیات سنگ مرمر اشاره شده است:

1-سنگ مرمر قابلیت صیقل­ پذیری بالایی داشته و می­توان آن را به راحتی تا حد آینه صیقل داد.

2– سنگ مرمر به دلیل نفوذ نور در سنگ و بازتاب آن توسط لایه­ های پایینی دارای درخشندگی بالایی بوده که زیبایی سنگ مرمر را دوچندان می­کند.

3–  سنگ مرمر دارای مقاومت بسیار بالای در برابر تغییرات محیطی، تغییر آب و هوا، رطوبت، گرما و سرما است.

4– به دلیل اینکه سنگ مرمر گرد و خاک را در خود نگه­ نمی ­دارد ضد آلرژی است.

5– سنگ مرمر به راحتی تمیز می­شود.

6– قیمت سنگ مرمر نسبت به سایر سنگ­ها بالاتر است.

7– دلیل کاربرد سنگ مرمر در کف، عدم جذب گرما و خنک شدن فضا می­ باشد.

معایب سنگ مرمر

با وجود مزایای بسیار، این سنگ دارای معایبی نیز می باشد :

1– سنگ مرمر تخلخل زیادی دارد.

2– حلال بودن آسان سنگ مرمر در مواد اسیدی و همچنین این نوع سنگ در مجاورت مواد اسیدی دچار خوردگی می­شود.

3– در بلند مدت سنگ مرمر در برابر نور خورشید کدر می­شود.

4– سنگ مرمر از دسته سنگهای نرم بوده و  برش آن در معدن به صورت سیم برش است.

تفاوت سنگ مرمر و سنگ مرمریت

سنگ مرمر و سنگ مرمریت با یکدیگر در نحوه تشکیل و خصوصیات متفاوت هستند. مرمریت ها که از متامورفیسم سنگهای آهکی اولیه حاصل شده اند، بر حسب درجه متامورفیسم و رشد کریستال ها، ممکن است سنگهای تزئینی مختلفی را با نام ها و بافت های متفاوت ریز و درشت تشکیل دهند.

مرمریت درشت بلورسفید یا خاکستری روشن تا کرم را اصطلاحا” کریستال”و مرمریت کریستال سفید را اصطلاحا ”سنگ چینی” می گویند. سنگهای مرمریت به نسبت سنگهای تراورتن چگال­تر بوده و اصولا بدون تخلخل هستند. سنگهای مرمریت بیشترین کاربرد خود را در سنگفرش، کف و پله ها بروز می دهد.

سنگ ﻣﺮﻣﺮ ﺣﺎﺻﻞ دﮔﺮﮔﻮﻧﻲ ﺳﻨﮓﻫﺎی آﻫﻜﻲ اﺳﺖ. ﺳﻨﮕﻲ ﻛﻪ ﻋﻤﻮﻣﺎ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻓﺸﺎر و ﺣﺮارت در ﺣﻴﻦ دﮔﺮﮔﻮﻧﻲ، در اﺛﺮ ﺗﺒﻠﻮر ﻣﺠﺪد، ﺑﺎﻓﺖ ﺑﻠﻮرﻳﻦ ﻣﺘﻤﺎﻳﺰی ﭘﻴﺪا ﻣﻲﻛﻨﺪ. ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﺮﻣﺮها ﺑﺎﻓﺖ در ﻫﻢ ﻗﻔﻞ ﺷﺪه دارﻧﺪ. در واﻗﻊ ﻣﺮﻣﺮ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺮﻣﺮﻳﺖ دﮔﺮﮔﺮﻧﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮی را ﺗﺤﻤﻞ ﻛﺮده اﺳﺖ.

ﺳﻨﮓ ﻣﺮﻣﺮ دارای اﻧﻮاع رﻧﮓ های سفید، ﺧﺎﻛﺴﺘﺮی، سیاه، ﺳﺒﺰ، ﻗﺮﻣﺰ، زرد و ارغوانی ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. ولی ﻣﺮﻣﺮ ﺧﺎﻟﺺ سفید و ﺷﻔﺎف اﺳﺖ. رﻧﮓﻫﺎ و رﮔه­ های همراه ﺑﺎ ﻣﺮﻣﺮ ﻧﺸﺎن از ﻧﺎخالصی های همراه ﺳﻨﮓ آهک اولیه اﺳﺖ. ﺳﻨﮓ ﻣﺮﻣﺮ را ﺑﺮای ﺗﺰیینات و ﻣﺼﺎرف داﺧﻞ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن نظیر ﻛﻒ، دﻳﻮار و ﻛﺎرﻫﺎی ﻫﻨﺮی ﺑﻪ ﻛﺎر ﻣﻲﺑﺮﻧﺪ. ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﻣﺮﻣﺮ در ﻣﻘﺎﺑﻞ رﻃﻮﺑﺖ، آﻟﻮدﮔﻲ هوا و ﮔﺎزهای ﺳﻮﻟﻔﻮر ﻛﻢ اﺳﺖ، ﻟﺬا ﺟهت ﻧﻤﺎ­ﺳﺎزی ﺧﺎرج ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن در ﺷهرهایی ﺑﺎ هوای آﻟﻮده ﻣﻨﺎﺳﺐ نیست. ﺑﺮای ﺳﻄﻮح ﺧﺎرﺟﻲ ﺳﻄﺢ ﻏیر­صیقلی ﻣﺮﻣﺮ توصیه می­ﺷﻮد.

رتبه سنگ مرمر ایرانی در جهان

ایران و ایتالیا دارای معادن غنی مرمر هستند و مرمر­های ایران به جهت تنوع رنگی نسبت به معادن ایتالیا برتری دارند.

از مهمترین معادن مرمر در ایران می­توان به مرمر پرتقالی کاشمر، مرمر سبز عباس آباد جلفا، مرمر خلج خراسان، مرمر سبز آب باریک آذرشهر، مرمر صورتی نقده، مرمر اسفند کرمان، جوشقان اصفهان، مرمر سبز شاهین دژ، مرمر سبز توران پشت یزد و مرمر سبز بورق یزد و تنگویه (تلنگویه) سیرجان، ده رستم بم و معادن مرمر محلات و استان فارس اشاره کرد که هر یک از این معادن دارای سنگ­ های مرمر خاص خود هستند و رنگ سنگ ­های تولیدی در معادن گوناگون مرمر با یکدیگر متفاوت است.

به عنوان نمونه برخی از انواع سنگ مرمر حاوی ۹۹% کربنات کلسیم است و ماده اصلی این نوع سنگ کربنات کلسیم است. مرمر خالص سفید رنگ است که مهم‌ترین و بهترین معدن آن در روستای رستم بم، قروه سنندج و همچنین در کشور ایتالیا واقع شده است.

همچنین اگر در سنگ مرمر اکسید آهن آبدار وجود داشته باشد رنگ آن قهوه‌ای و یا زرد خواهد بود. برخی از سنگ­های مرمر  رنگ سرخ و یا صورتی دارند که دلیل آن وجود اکسید آهن بی‌آب یا دهیدراته در سنگ مرمر  است. سنگ مرمر صورتی رنگ در نقده در استان آذربایجان غربی یافت می­شود. به علاوه اگر سنگ مرمر دارای منگنز و مواد زغالی باشد رنگ آن کبود، خاکستری یا سیاه خواهد بود.

براي خريد و اطلاع از قيمت سنگ مرمر با ما در تماس باشيد.